Kursplan - Utveckling och lärande - grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU159
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-11-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Design för lärande
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2010 - 269 s.
ISBN: 9789113028590 (inb.) LIBRIS-ID: 11950812
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion
5., [utök. och rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 482 s.
ISBN: 91-47-09337-4 LIBRIS-ID: 10913412
Ungdomar och identitet
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 239, [1] s.
ISBN: 91-27-09638-6 (inb.) LIBRIS-ID: 10106025
Nya uppväxtvillkor : samhälle och individ i förändring
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-09687-9 LIBRIS-ID: 13689633
Nytt land och ny skola : berättelser om att bryta upp och börja om
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-09955-9 LIBRIS-ID: 12186385
Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen : så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr 11
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 191 s.
ISBN: 978-91-47-10052-1 LIBRIS-ID: 12451063
Artiklar
Artiklar tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Webadresser tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Material från media och andra institutioner kan tillkomma, bestämms av undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande, särskilt den del som skolans årskurs 4-6 omfattar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra ett resonemang om hur man kan tillvarata barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera och stödja varje barns utveckling och lärande i olika lärandemiljöer, med avseende på entreprenöriellt lärande och estetiska arbets- och lärandeprocesser
3. analysera och reflektera kring frågor som rör ålder, kroppsuppfattning, sex och samlevnad
4. granska och problematisera IKT som pedagogiskt verktyg
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Estetiska arbets- och lärandeprocesser
- Entreprenöriellt lärande
- IT som pedagogiskt verktyg
- Kroppen, sex och samlevnad
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet åk 4-6.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd