Kursplan - Psykologi 31-60, inriktning arbetslivspsykologi
Omfattning
30 hp
Kurskod
PSA115
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-06-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Grundad teori : teorigenerering på empirisk grund
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 120 s.
ISBN: 91-44-00652-7 ; LIBRIS-ID: 8352674
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
5. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill, 2013 - xiv, 354 s.
ISBN: 9780335262588 LIBRIS-ID: 14295102
Research methods
9th ed., International ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning, c2013. - xxi, 458 p.
ISBN: 9781133309598 LIBRIS-ID: 15222837
Arbets- och organisationspsykologi : individ och organisation i samspel
Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 464 s.
ISBN: 91-27-11905-X (inb.) LIBRIS-ID: 11496422
Psykologi i organisation och ledning
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 527 s.
ISBN: 9789144057316 (inb.) LIBRIS-ID: 11865699
Kompendier
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Övrigt
Delkurs 1-3 kan tillkomma ca 100 sidor per delkurs efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
5. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill, 2013 - xiv, 354 s.
ISBN: 9780335262588 LIBRIS-ID: 14295102
Research methods
9th ed., International ed. : Belmont, Calif. : Wadsworth/Cengage Learning, c2013. - xxi, 458 p.
ISBN: 9781133309598 LIBRIS-ID: 15222837
Arbets- och organisationspsykologi : individ och organisation i samspel
Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 464 s.
ISBN: 91-27-11905-X (inb.) LIBRIS-ID: 11496422
Psykologi i organisation och ledning
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 527 s.
ISBN: 9789144057316 (inb.) LIBRIS-ID: 11865699
Kompendier
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Övrigt
Delkurs 1-3 kan tillkomma ca 100 sidor per delkurs efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande ska fördjupa sina kunskaper i ämnet psykologi inom områdena kognitiv psykologi, arbetslivspsykologi samt vetenskaplig metod. Kursen syftar också till att de studerande ska kunna planera och genomföra empiriska studier inom området arbetslivspsykologi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 översiktligt beskriva grundläggande kognitionspsykologisk teori och empiri
2 tillämpa kognitionspsykologiska teorier för att analysera och förstå vardagsfenomen
3 jämföra olika kvalitativa metodansatser och argumentera för metodval i relation till en kvalitativ frågeställning
4 redogöra för den kvalitativa forskningsprocessen och formulera forskningsbara kvalitativa vetenskapliga frågeställningar
5 utföra, utvärdera och rapportera kvalitativa analyser
6 redogöra för enkätmetodik samt experimentell- och kvasiexperimentell metodik liksom utgångspunkter för att säkra validitet och reliabilitet vid dessa
7 tillämpa grundläggande parametriska och icke-parametriska analysmetoder
8 använda ett statistikprogram för omkodning, analys och tolkning av kvantitativa data
9 redogöra för det vittförgrenade arbets- och organisationspsykologiska forskningsfältet med fokus på både klassiska och nyare bidrag till forskningen på området
10 jämföra och diskutera olika teorier inom arbets- och organisationspsykologi
11 använda ett etablerat vetenskapligt instrument för tillämpning inom arbets- och organisationspsykologi
12 genomföra en arbets- och/eller organisationspsykologisk undersökning samt skriftligt och/eller muntligt redogöra för resultatet av utförd undersökning
13 redogöra för forskningsetiska principer i vetenskapligt arbete
14 avgränsa ett relevant problemområde, planera och genomföra en egen studie samt skriftligt formulera den egna studiens syfte, frågeställning och/eller hypotes, resultat och diskussion
15 kritiskt granska ett annat studentarbete genom opposition vid seminarium
Innehåll
Delkurs 1, 6 hp: Kognitiv psykologi
Termen "kognition" (från latin "cognosco" = lära känna) används i sin vidaste mening för att beteckna alla de psykiska processer som är inbegripna i människors intellektuella liv; varseblivning, föreställande, tänkande, begreppsbildning, problemlösning, beslutsfattande, bedömningar, fantasi, minne och språkliga funktioner. Under kursen behandlas ett brett urval av de olika teoretiska ämnesområdena inom kognitionspsykologin.
Delkurs 2, 7,5 hp Vetenskaplig metod och utredningsmetodik
Under kursen behandlas designval, experimentell metodik, enkätmetodik och analys av såväl kvalitativa som kvantitativa psykologiska data. Det kvalitativa momentet handlar huvudsakligen om att kunna meningskoncentrera insamlad data och att identifiera centrala teman i materialet. Det kvantitativa momentet behandlar huvudsakligen inferentiella metoder såsom t-test och chi-2 och förutsätter att grundläggande kunskaper i statistik redan inhämtats.
Delkurs 3, 16,5 hp: Arbetslivspsykologi
Delkursen innehåller följande moment:
A Arbetspsykologi 5,5 hp
I moment A presenteras översiktligt centrala ämnesområden och teoribildningar samt
arbetslivspsykologins historia och framväxt. Här ingår vad i arbetet som kan leda till motivation, lärande och utveckling, hälsa och ohälsa samt dess konsekvenser och åtgärdsmöjligheter.
B Organisationspsykologi 5,5 hp
I moment B presenteras översiktligt centrala ämnesområden inom organisationspsykologi såsom organisationsstruktur och -kultur, förändringsarbete, ledarskap, processer och dynamik inom grupper och organisationer, utifrån både utvecklings- och belastningsperspektiv.
C Fördjupningsarbete 5,5 hp
Fördjupning inom ett område inom arbetslivspsykologin genom litteratursökning, inläsning och kritisk granskning av aktuell forskning; planering och genomförande av empirisk studie; skriftlig redovisning samt muntligt försvar av fördjupningsarbetet. Vidare ingår muntlig och skriftlig opposition på ett annat studentarbete.
I moment A och B tas även mångfaldsfrågor och genusaspekter på arbetsliv upp. Här ingår också färdighetsträning i metoder för att praktiskt analysera arbete och/eller kompetens.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriskt seminarium (uppsatsventilering).
Särskild behörighet
Psykologi 1-30, minst 22,5 hp vari ingår Forskningsprocessen 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Tentamen (TEN1), 6 hp, Kognitiv psykologi, (lärandemål 1-2). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN2), 3,5 hp, Kvalitativ metod, (lärandemål 3-5). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN3), 4 hp, Kvantitativ metod, (lärandemål 6-8). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL1), 5,5 hp, Arbetslivspsykologi, (lärandemål 9, 11-13). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL2), 5,5 hp, Organisationspsykologi, (lärandemål 9-10, 12-13). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL3), 5,5 hp, Fördjupning, (lärandemål 12-15). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på minst 22,5 hp. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SPS116.