Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll - grundlärare 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU157
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Perspektiv på lärande
Stockholm : Norstedt, 2010 - 190 s.
ISBN: 978-91-1-302300-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11816632
Att undervisa om sexualitet och relationer
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2014 - 166 s.
ISBN: 9789140678461 LIBRIS-ID: 16573271
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Utbildningshistoria : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 430 s.
ISBN: 978-91-44-06897-8 LIBRIS-ID: 12310041
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration,I Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Skolan, barnet och samhällslivet
2014
Global Citizenship Education: Preparing learners for the challenges of the 21st century
UNESCO, 2014
Webbadresser
Arbeta med jämställdhet
URL: http://www.jamstalldskola.se/arbeta-jamstalldhet/arbeta-jamstalldhet.shtml
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011
URL: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall tillägna sig kunskap om det svenska skolväsendets historia, dess organisation och villkor samt förvärva en bred kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- utifrån ett historiskt perspektiv redogöra för och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation i ett globaliserat samhälle
- definiera, analysera och tillämpa demokratibegreppet i förhållande till utbildningsväsendet, dess styrdokument och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
- granska den egna fältskolan och undervisningen utifrån valfritt ämne i mångfalds- och genusperspektiv
- beskriva och jämföra olika läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv
- analysera och föra ett resonemang kring utbildningsväsendets styrdokument utifrån olika läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv
- utifrån olika kunskapssyner välja ut, planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling inom relevant ämnes- eller temaområde
Innehåll
- Utbildningsfilosofiska grunder
- Den svenska skolans framväxt och organisation i ett globalt samhällsperspektiv
- Olika läroplansteorier och allmändidaktiska perspektiv utifrån deras olika kunskapssyn
- Skolans styrdokument ur ett demokratiskt, läroplansteoretiskt och allmändidaktiskt perspektiv
- Skollagen och skolans styrdokument utifrån mänskliga rättigheter, mångfald- och genus
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Didaktikens frågor om innehåll, traditioner och metodik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet åk 4-6
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projektarbete (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Examinerande seminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
Se regler och anvisningar för examination i grundutbildningen vid Mälardalens högskola.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.