Kursplan - Teoridriven lärande utvärdering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA910
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-11-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utvärderandets konst : att granska FoU-miljöer inom välfärd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 219 s.
ISBN: 978-91-44-07534-1 LIBRIS-ID: 12179933
Att fånga effekter : av program och projekt
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 248 s.
ISBN: 9789144088846 LIBRIS-ID: 14178064
Utvärdering i politik och förvaltning
3., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 315 s.
ISBN: 978-91-44-00174-6 LIBRIS-ID: 11448624
Övrigt
Good practices in the selection and use of outcome indicators. EU-kommissionen
Bryssel: Europeiska Kommissionen, 2013
URL: Länk
Guidance document on monitoring and evaluation. European regional development fund and cohesion fund. Concepts and recommendations
The Programming Period 2014-2020. Bryssel, 2013
URL: Länk
Erfarenheter av lärande utvärdering
SPeL, Strategisk påverkan & Lärande. Örebro: APeL. Forskning och utveckling, 2013
Multicultural Awareness in Evaluation: Dilemmas and Challenges
Evaluation 16 (2) 177-191, 2010
The Nature and Frequency of Inclusion of People with Disabilities in Program Evaluation
American Journal of Evaluation 34 (1), 2012
Att utveckla regionernas lärande. Tillväxtanalys
Rapport 2013:02. Östersund, 2013
Tillkommer littteratur som väljs ur förteckning i studiehandledning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att utveckla kompetens för att kunna genomföra utvärdering i projekt och program. Särskilt behandlas projekt/program finansierade av EUs strukturfonder såsom Socialfonden och Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- ha grundläggande kunskaper om och kunna beskriva vad som kännetecknar teoridriven lärande utvärdering
- ha grundläggande kunskaper om hur projekt/programlogik skapas
- ha viss kunskap om teori om förändringsarbete respektive vuxnas lärande
- ha fördjupade kunskaper om spridning och återföring av resultat från utvärderingsresultat
- ha viss kunskap om regionalt utvecklingsarbete
- kunna analysera och reflektera över varför teoridriven lärinriktade former av utvärdering aktualiserats
- kunna analysera och problematisera vad som krävs av utvärderare för att genomföra teoridriven lärande utvärdering i aktuella projekt och program
- kunna beskriva någon teori om förändringsarbete respektive vuxnas lärande och dess användning i aktuella projekt och program
- kunna ange horisontella kriterier
- kunna ange och problematisera tillvägagångssätt som stödjer spridning och återföring av utvärderingsresultat
Innehåll
Kursen integrerar teoretiska moment, fallstudier och praktiska exempel. Begreppet teoridriven lärande utvärdering problematiseras och ställs i relation till andra utvärderingsinsatser. Presentation görs av teorier om förändringsarbete och vuxnas lärande. Fallstudier används för att illustrera och pröva projekt/programlogik och uppföljnings- och indikatorsystem. Vidare diskuteras horisontella kriterier, som används i projekt som stöds av Europeiska regionala utvecklingsfonden eller Socialfonden. Slutligen presenteras och diskuteras hur utvärderingsresultat kan spridas och kommuniceras i former som stödjer lärprocesser lokalt, regionalt och nationellt.
Undervisning
Undervisning genomförs i form av seminarier och föreläsningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Utvärderingspraktiken (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Utvärderingsprocessen (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Det finns även möjlighet att delta utan att genomföra examinationsuppgift för att få högskolepoäng. I detta fall genomför den studerande en mindre omfattande studie, presenterar denna skriftligt samt presenterar och diskuterar en annan kursdeltagares skriftliga paper muntligt. Den studerande kan därefter erhålla ett kursbevis.