Kursplan - Gruppers innovationsförmåga
Omfattning
15 hp
Kurskod
KIN133
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-27
Reviderad
2014-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Managing innovation : integrating technological, market and organizational change
Fifth edition. : Chichester, West Sussex : John Wiley & Sons, 2013 - 660 pages
ISBN: 9781118360637 (pbk.) LIBRIS-ID: 14608849
When sparks fly : harnessing the power of group creativity
Boston, Mass. : Harvard Business School Press, 2005 - x, 242 s.
ISBN: 1-59139-793-6 (pbk.) LIBRIS-ID: 12445278
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Artiklar
The Determinants of Team-Based Innovation in Organizations: The Role of Social Influence, volym 34
Small Group Research, 2003
The Comparative Advantage of X-Teams
MIT Sloan management review, 2002
Languages for creative interaction - descriptive language in heterogeneous groups
The 10th European Conference on Creativity and Innovation, 2007
Referenslitteratur
Innovation som kollektiv prestation
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08320-9 LIBRIS-ID: 13753658
The Medici effect : breakthrough insights at the intersection of ideas, concepts, and cultures
Boston, Mass. : Harvard Business School Press, cop. 2004 - 206 s.
ISBN: 1-59139-186-5 LIBRIS-ID: 9381483
Idéagenten : en handbok i att leda kreativa processer
3., rev. uppl. : Malmö : Arx, 2012 - 194 s.
ISBN: 978-91-87043-02-4 LIBRIS-ID: 12399762
Syfte
Kursen syftar till att studenten efter genomgången kurs ska ha grundläggande kunskaper om innovation samt kreativitet utifrån ett grupperspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande perspektiv inom innovationsteori kopplat till hur innovation och kreativitet kan främjas i grupprocesser
- problematisera och reflektera över egna och andras grupprocesser
- kunna aktivt medverka i sitt eget och andras lärande
- kunna prestera i en grupp och förhålla sig till gruppgemensamma regler och värderingar
- söka, redogöra samt kritiskt reflektera (muntligt och skriftligt) kring kunskap, litteratur och vetenskapliga artiklar inom ämnesområdet
- i grupp och enskilt sammanställa vetenskaplig text på grundläggande nivå
Innehåll
Innovation och kreativitet kunskapsområden innehåller en rad olika teoretiska perspektiv och vetenskapstraditioner. Kursen innehåller grundläggande genomgång av teorier på dessa områden kopplat till hur innovation och kreativitet kan främjas när individer arbetar i grupp.
Undervisning
Föreläsningar, gruppövningar, seminarier, handledning. Studenternas examinationer består både av individuella uppgifter samt gruppuppgifter
Kursen genomförs med föreläsningar, seminarier, individuella arbeten och grupparbeten samt projektarbete. De studerande förutsätts kontinuerligt delta och bidra till genomförandet
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), Hemskrivning, Individuell uppgift, 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), Gruppuppgift, 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd