Kursplan - Jämförelse av aktiviteter inom hälso- och sjukvårdssystem II
Omfattning
6 hp
Kurskod
FHA054
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-10-17
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupad kunskap om stategier för att styra hälso- och sjukvårdssystem i olika länder och att förbättra hälsoläget. Kursen syftar vidare till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskap om olika alternativ för att förbättra hälso- och sjukvårdssystem på en nationell nivå. Studenten ska reflektera och redogöra för prioriteringar som görs i olika policys rörande internationell hälsa och välfärd, samt analysera innovativa och nya sektorer inom hälso- och sjukvårdssystemet i Thailand.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. diskutera etiska överväganden inom hälso- och sjukvårdssystem
2. diskutera olika former av hälso- och sjukvårdssystem
3. beskriv de huvudsakliga målen med “universal coverage” *
4. identifiera kännetecken för hälso-och sjukvårdssystem finansierade enligt “universal coverage”
5. förklara betydelsen av “medicinsk turism” och dess konsekvenser för policys som berör hälso-och sjukvårdssystem
6. reflektera över ”universal coverage” påverkan på hälso- och sjukvårdssystem
7. identifiera fördelar och nackdelar med ”medicinsk turism” och hur det påverkas av hälso- och sjukvårdssystemen
8. analysera innovationerna i Thailands hälso- och sjukvårdssystem
*Universal Coverage (UC), eller allmän sjukförsäkring (UHC), definieras som att alla människor kan, vid behov, använda sig av förebyggande, kurativ, rehabiliterande och palliativ hälso- och sjukvård.
Innehåll
Genomgång av olika modeller för köp av och tillhandahållande av hälso- och sjukvård
Innovationer gällande finansiering av hälso- och sjukvård
Styrkor och svagheter relaterade till ”Universal Coverage”
Exempel på olika program för folkhälsa, hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete i Thailand.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, självständigt arbete
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, pedagogik, psykologi, sociologi, socialt arbete eller vårdvetenskap eller Sjuksköterskeexamen, Sjukgymnastexamen eller Socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 och Engelska A/Engelska 5.
Examination
Seminarium (SEM1), 2 hp, muntlig redovisning avseende lärandemål 1-8.
Gruppuppgift (GRU1), 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1-8.
Inlämning (INL1), 1 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-8.
Närvaro (NÄR1), 1 hp, närvaro på obligatoriska moment i kursen avseende lärandemål 1-8.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd