Kursplan - Internationell hälsa II
Omfattning
6 hp
Kurskod
FHA051
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-10-17
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska reflektera och kritiskt granska olika problem relaterade till internationell hälsa och välfärd. Vidare ska studenten reflektera över begreppen hälsans bestämningsfaktorer och sjukdomsbörda, diskutera mätmetoder för hälsa och hälsoindikatorer, samt analysera hur globala hälsorisker kan identifieras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. kritiskt reflektera över begreppet “rätt till hälsa”
2. diskutera smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar på en global nivå
3. diskutera betydelsen av internationellt resande och migration för den globala hälsan
4. utföra olika metoder för att mäta hälsa (individnivå och befolkningsnivå)
5. kritiskt granska begreppet ”hälsans bestämningsfaktorer”, inkluderat sociala, politiska, miljömässiga och genus aspekter
6. metoder för att diskutera sjukdomsbörda
7. jämföra de två indikatorerna ”The disability-adjusted life year” (DALY) och ”The quality-adjusted life year” (QALY)
8. beskriva globala mönster för hälsorisker
Innehåll
Hälsans bestämningsfaktorer
Indikatorer för att mäta hälsa
Olika internationella hälsoprogram
The disability-adjusted life year (DALY)
The quality-adjusted life year (QALY)
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, självständigt arbete.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, pedagogik, psykologi, sociologi, socialt arbete eller vårdvetenskap eller Sjuksköterskeexamen, Sjukgymnastexamen eller Socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 och Engelska A/Engelska 5.
Examination
Seminarium (SEM1), 1 hp, muntlig redovisning avseende lärandemål 1-8.
Tentamen (TEN1), 1 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-8.
Gruppuppgift (GRU1), 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1-8.
Inlämning (INL1), 1 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-8.
Närvaro (NÄR1), 1 hp, närvaro på obligatoriska moment i kursen avseende lärandemål 1-8.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd