Kursplan - Sociala relationer, konflikt och ledarskap - förskollärare (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU151
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-02-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront, 2013 - 299 s.
ISBN: 978-91-7037-725-9 LIBRIS-ID: 13865156
URL: Länk
Att lära av och med varandra : en etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
Örebro : Musikhögskolan, Örebro universitet, 2012 - 196 s.
ISBN: 978-91-7668-886-1 LIBRIS-ID: 13527506
URL: Länk
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2010 - 118 s.
ISBN: 978-91-977615-6-7 LIBRIS-ID: 11904225
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
We're friends, right? : inside kids' cultures
Washington, D.C. : Joseph Henry Press, 2003. - xiv, 248 s.
ISBN: 0-309-08729-5 LIBRIS-ID: 8936186
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken, 2009 - 72 s.
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.) LIBRIS-ID: 11573853
Referenslitteratur
Konflikter : uppkomst, dynamik och hantering
2. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 295 s.
ISBN: 9789127134294 (inb.) LIBRIS-ID: 14454511
Musikvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 190 s.
ISBN: 978-91-27-13234-4 (inb.) LIBRIS-ID: 12594535
Funktionshindrade barns lek och aktivitet : en studie av struktur och utförande i förskolan
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Univ., 2004 - 211 s.
ISBN: 91-7265-869-X LIBRIS-ID: 9491003
URL: Länk
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 205 s.
ISBN: 9789147105755 LIBRIS-ID: 17133887
Övrigt
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront, 2013 - 299 s.
ISBN: 978-91-7037-725-9 LIBRIS-ID: 13865156
URL: Länk
Att lära av och med varandra : en etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
Örebro : Musikhögskolan, Örebro universitet, 2012 - 196 s.
ISBN: 978-91-7668-886-1 LIBRIS-ID: 13527506
URL: Länk
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2010 - 118 s.
ISBN: 978-91-977615-6-7 LIBRIS-ID: 11904225
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
Hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
Stockholm : Liber, 2009 - 255 s.
ISBN: 978-91-47-09366-3 LIBRIS-ID: 11328210
URL: Omslagsbild
Referenslitteratur
Skolledaren i fokus : kunskap, värden och verktyg
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 275 s.
ISBN: 9789144060613 LIBRIS-ID: 12159359
Konflikter : uppkomst, dynamik och hantering
2. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 295 s.
ISBN: 9789127134294 (inb.) LIBRIS-ID: 14454511
Musikvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 190 s.
ISBN: 978-91-27-13234-4 (inb.) LIBRIS-ID: 12594535
Funktionshindrade barns lek och aktivitet : en studie av struktur och utförande i förskolan
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Univ., 2004 - 211 s.
ISBN: 91-7265-869-X LIBRIS-ID: 9491003
URL: Länk
Övrigt
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap som aktualiseras inom förskolans verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
– problematisera och reflektera kring frågor som rör sociala relationer och identitet samt relatera dessa till kulturella och samhälleliga faktorer av betydelse för förskolan
– analysera förskollärarens ledarskap och professionella förhållningssätt utifrån yrkesetiska principer, barns rättigheter med stöd av vetenskapligt grundad kunskap
– tillämpa styrdokument kring likabehandling och diskriminering och annan kränkande behandling i förskolan genom estetiska uttrycksformer
– analysera och diskutera konflikters uppkomst, dynamik och hantering i förskolan utifrån teorier och forskning
Innehåll
– Sociala relationer och identitet i förskolepedagogiskt arbete
– Pedagogiskt ledarskap
– Likabehandlingsarbete i praktiken
– Praktiska och teoretiska perspektiv på konflikthantering
– Estetiska uttrycksformer
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar
Särskild behörighet
75 hp förskolepedagogik, 30 hp UVK samt VFU I och VFU II 15 hp
Examination
Fältstudie (GRU1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd