Kursplan - Specialpedagogik - förskollärare (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU150
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 116 s.
ISBN: 9789147094127 LIBRIS-ID: 11590115
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 130, [6] s.
ISBN: 9789144026633 LIBRIS-ID: 10352766
Med blicken på barnet : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2011 - 184 s.
ISBN: 9789186295141 LIBRIS-ID: 12308740
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 306 s.
ISBN: 9789144092577 LIBRIS-ID: 16250127
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken, 2009 - 72 s.
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.) LIBRIS-ID: 11573853
Att lära av och med varandra : en etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö
Örebro : Musikhögskolan, Örebro universitet, 2012 - 196 s.
ISBN: 978-91-7668-886-1 LIBRIS-ID: 13527506
URL: Länk
Webbadresser
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
-
Böcker
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 116 s.
ISBN: 9789147094127 LIBRIS-ID: 11590115
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 304 s.
ISBN: 9789144051192 LIBRIS-ID: 11311046
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 130, [6] s.
ISBN: 9789144026633 LIBRIS-ID: 10352766
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Webbadresser
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i förskolan. Vidare syftar kursen till att fördjupa studentens kompetens att i samverkan med andra möta barns skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra och problematisera specialpedagogiskt arbete och dess betydelse för lärande och utveckling
- identifiera och i samverkan med andra hantera och analysera olika behov ur specialpedagogiska perspektiv
- beskriva och problematisera kring barns behov av omsorg och utifrån det skapa förutsättningar för lärande och utveckling genom lek och estetiska uttrycksformer
- jämföra och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv relaterade till specialpedagogisk verksamhet i förskolan
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i förskolan
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- Planering för stödjande åtgärder i praktiskt pedagogiskt arbete
- Teoretiska perspektiv på specialpedagogiskt arbete
- Estetiska uttrycksformer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier
Särskild behörighet
75 hp förskolepedagogik, 30 hp UVK samt VFU 1 och VFU 2 15 hp
Examination
Specialpedagogik i förskolan (SEM1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Specialpedagogiska perspektiv (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd