Kursplan - Förskolan i samverkan (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA080
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-06-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 244 s.
ISBN: 978-91-44-07952-3 LIBRIS-ID: 13753655
Läroplan för förskolan
Skolverket,
Artiklar
Preschool teachers´views om competence in the context of home and preschool collaboration
Early Childhood Development and Care. Vol. 184, No1,
URL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03004430.2013.773992
Referenslitteratur
Valbar referenslitteratur
250 s.,
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska fördjupa kunskapen kring och förståelsen för familjeformer, samt hur den sociala och kulturella kontexten kan påverka behovet av olika samverkansformer mellan hem och förskola. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla en förmåga att kritiskt reflektera kring förhållandet och ansvarsfördelningen mellan hem och förskola i det moderna samhället utifrån de olika juridiska förhållanden som gäller.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- definiera och identifiera olika samverkansformer mellan förskola och hem
- kritiskt granska, samt visa på utvecklingsmöjligheter för samverkan mellan hem och förskola avseende innehåll och form med extra fokus på musik och dans som kulturella uttryck, utifrån den enskilda förskolans sociala och kulturella kontext
- reflektera och diskutera kring familjens villkor i det moderna samhället
- visa förmåga att kunna ta tillvara föräldrarna som resurs i förskolan, samt kunna motivera och argumentera för svagheter och styrkor i det stöd som förskolan tillhandahåller gällande fostran och föräldraskap
- problematisera förskolans uppdrag och juridiska förhållanden
Innehåll
- Samverkansformer i förskolan
- Förändrade familjemönster och familjens villkor i det moderna samhället
- Familjen som resurs i förskolan och förskolans stödjande funktion
- Det kulturella och sociala sammanhangets betydelse för samverkan
- Utvecklingssamtal
- Juridik för förskola
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier, fältstudie, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
75 högskolepoäng förskolepedagogik samt 30 högskolepoäng UVK och 15 högskolepoäng VFU 1 och 2.
Examination
Inlämningsuppgift (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), individuell
Muntlig tentamen (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), grupp
Muntlig fältstudieuppgift (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), individuell
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd