Kursplan - Självständigt arbete - förskolepedagogiskt område
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA079
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Artiklar
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Nationalencyklopedins ordbok
[Ny utg.] : Malmö : [Nationalencyklopedin], 2004 - [18], 1961 s.
ISBN: 91-974661-2-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9556814
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
Stockholm : Svenska akademien, 2006-
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Vetenskapsrådet, 2011
URL: Finns på www.vr.se
Artiklar
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Nationalencyklopedins ordbok
[Ny utg.] : Malmö : [Nationalencyklopedin], 2004 - [18], 1961 s.
ISBN: 91-974661-2-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9556814
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
Stockholm : Svenska akademien, 2006-
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Vetenskapsrådet, 2011
URL: Finns på www.vr.se
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Områdesspecifik forskningslitteratur forskningslitteratur vilken omfattar minst 1 doktorsavhandling och 2 vetenskapliga artiklar
Publicerade i refereegranskade tidskrifter,
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Nationalencyklopedins ordbok
[Ny utg.] : Malmö : [Nationalencyklopedin], 2004 - [18], 1961 s.
ISBN: 91-974661-2-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9556814
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
Stockholm : Svenska akademien, 2006-
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska kunna tillämpa fördjupade vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper inom det förskolepedagogiska området. Syftet är vidare att fördjupa förståelsen för växelverkan mellan teori och empiriska iakttagelser i den blivande förskollärarprofessionen. Kursens syfte är ytterligare att utveckla fördjupad förmåga att på ett strukturerat och självständigt sätt reflektera över kunskaper i relation till den kommande yrkesverksamheten och förskolans verksamhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt identifiera, formulera och kritiskt analysera pedagogiska problem i förskolans verksamhet med utgångspunkt i aktuellt och relevant forskningsområde
- självständigt utforma och argumentera för en metodologisk och pedagogiks grund för att utföra en vetenskaplig pedagogisk studie samt motivera dess relevans för förskollärarprofessionen
- färdigställa, presentera och försvara ett vetenskapligt arbete i form av en uppsats samt på ett självständigt och kritiskt sätt kunna granska och bedöma ett vetenskapligt arbete
- redovisa en vetenskaplig text med god språklig förmåga, tydlig textstruktur samt god referenshantering
Innehåll
- Vetenskapsteori och forskningsmetod
- Vetenskapligt skrivande och referenshantering
- Forskningsetiska aspekter
- Respondering och opponering
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och handledning.
Särskild behörighet
97,5 hp förskolepedagogik samt 37,5 hp UVK varav 5,5 hp forskningsmetod för förskollärare ingår och VFU 1 och 2 15 hp
Examination
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), individuell
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd