Kursplan - Forskningsmetoder för innovation och design
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE407
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-10-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper i hur man formulerar och designar ett forskningsprojekt inom området innovation och design. Vidare syftar kursen till att ge kunskap i centrala kvalitativa forskningsmetoder inom innovation och design. Avsikten är att studenterna ska kunna välja och motivera lämpliga forskningsmetoder inom innovation och design.
Syftet är även att med vetenskapliga metoder kunna lösa designproblem och formulera innovativa strategier.
Lärandemål
Studenten ska efter fullgjord kurs:
- designa ett forskningsprojekt, det vill säga formulera syfte, forskningsfrågor samt välja för projektet lämplig metod(er) samt kunna motivera valet
- kunna genomföra mindre forskningsorienterade innovations och designstudier där frågeställningar bearbetas och löses utifrån vetenskapliga metoder och ett vetenskaplig förhållningssätt
Innehåll
Kursen relaterar främst till kvalitativa metoder som är aktuella inom innovations- och designforskning.
Kursen kommer i första hand att fokusera på är etnografiska metoder vilka är aktuella inom Innovation och design som observationer, intervjuer och analys av empiri. Dessutom kommer kursen att behandla olika innovations- och designprocesser med fokus på produkt-, service- och tjänsteutveckling. Kursen innehåller moment som tar upp relationen mellan teori och praktik i forskningsmetoder för innovation och design.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Kunskaper i projektmetodik för innovation och design om minst 7,5 hp samt kvantitativ metod om minst 7,5 hp eller motsvarande. Detta kan uppnås genom att ha avslutat kurserna "Projektmetodik i Innovation och design" 7,5 hp samt "Tillämpade kvantitativa metoder" 2,5 hp.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2,5 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 2,5 hp, betyg Godkänd (G)
Närvaro (NÄR1), 2,5 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd