Kursplan - Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet - systematiskt kvalitetsarbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU905
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur väljs i samråd med handledare
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att stärka förskollärares och förskolechefers kunskaper inom områdena dokumentation, uppföljning, utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagarna kunna
- beskriva och tolka förskollärares och förskolechefens ansvar i förhållande till uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten
- identifiera och problematisera kring vad som ska utvärderas
- använda dokumentation som underlag för att följa upp och analysera barns lärstrategier och läroprocesser i förhållande till verksamhetens
organisation, innehåll och genomförande samt föreslå åtgärder för att utveckla verksamheten
- analysera olika former av utvärderingar i relation till teorier om kunskap och lärande ur såväl ett barnperspektiv som barns perspektiv
Innehåll
I kursen behandlas förskollärarens och förskolechefens ansvar i relation till förskolans läroplan. Vidare problematiseras dokumentationens betydelse för att följa barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans uppdrag att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. I kursen problematiseras även möjliga innebörder av begreppen barns perspektiv och barnperspektiv.
Undervisning
Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med fem campusträffar. Arbetet i kursen är problemorienterat och stöds av föreläsningar, självstudier, seminarier och verksamhetsförlagt arbete.
Särskild behörighet
Behöriga att söka är förskollärare anställda i förskolan som har behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare samt förskolechefer som är anställda i förskolan. Dessutom krävs huvudmannens intygande på särskild blankett.
Se skolverkets webbplats www.skolverket.se
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig och muntlig redovisning av utvecklingsarbetet (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.