Kursplan - Utvärdering och utvecklingsarbete -ämneslärare 7-9
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU109
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 292 s.
ISBN: 91-44-01280-2 ; LIBRIS-ID: 8352880
Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet, 2011 - 79 s.
ISBN: 9789197808859 LIBRIS-ID: 12105306
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : introduktion till intra-aktiv pedagogik
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2012 - 153 s.
ISBN: 9789140673459 LIBRIS-ID: 12468120
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 168 s.
ISBN: 978-91-85589-34-0 LIBRIS-ID: 10517667
URL: Fulltext
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig kunskaper om och metoder för utvärdering och utvecklingsarbete i grundskolan årskurs 7-9 och vilken betydelse detta har för kunskapsutveckling inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- systematisera, analysera och kritiskt granska olika modeller för utvärdering och utvecklingsarbeten
- utvärdera pågående didaktisk verksamhet i det egna ämnet eller ämnesområdet
- genomföra pedagogisk dokumentation
- presentera alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt från reflektion och relevant forskning
Innehåll
- Utvärdering och utvecklingsarbete i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Pedagogisk observation, dokumentation och reflektion
- Forskningsetik och forskares etik
- Rapportering och redovisning
- Didaktisk verksamhet, dess innehåll och metodik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) 15 hp.
Examination
Utvärdering och utvecklingsarbete (TEN1), 4 högskolepoäng, Betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG) (Lärandemål 1)
Utvärdering och dokumentation, Fältstudie (PRO1), 2 högskolepoäng, Betyg Godkänt (G) (Lärandemål 2o3)
Fortsatt verksamhetsutveckling (SEM1), 1,5 högskolepoäng, Betyg Godkänt (G) (Lärandemål 4)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd