Kursplan - Professionsblock 3 med inriktning äldrevård/hemsjukvård och primärvård
Omfattning
15 hp
Kurskod
VAE085
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-10-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att vara äldre : "- man har ju sina krämpor -"
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 250 s.
ISBN: 91-44-03043-6 LIBRIS-ID: 9468702
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 847 s.
ISBN: 978-91-44-05870-2 LIBRIS-ID: 11585628
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-05871-9 LIBRIS-ID: 11455573
Äldres hälsa och ohälsa : en introduktion till geriatrisk omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 310 s.
ISBN: 978-91-44-05353-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11707589
FASS : förteckning över humanläkemedel.
Stockholm : Läkemedelsindustriföreningen (LIF), 2012 - 2161 s.
ISBN: 9789185929108 (A-L) LIBRIS-ID: 12505299
URL: Länk
Det vårdande samtalet
Åbo : Åbo Akademis förlag, 2003 - 122 s.
ISBN: 951-765-119-8 LIBRIS-ID: 8855959
URL: Fulltext
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 467 s.
ISBN: 978-91-44-05873-3 LIBRIS-ID: 11455578
Pediatrisk omvårdnad
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2009 - 356 s.
ISBN: 9789147093274 LIBRIS-ID: 11445058
Sjuksköterska med uppdrag att leda
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s.
ISBN: 9789144056418 LIBRIS-ID: 11568343
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s.
ISBN: 978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID: 12744909
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
44. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - xix, 849 s.
ISBN: 9789147107971 LIBRIS-ID: 13654800
Hemmets vårdetik : om vård av äldre i livets slutskede
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 276, [4] s.
ISBN: 91-44-02291-3 LIBRIS-ID: 10576974
Barns och ungas rätt i vården
Stockholm : Stiftelsen Allmänna barnhuset, 2010 - 196 s.
ISBN: 9186678043 LIBRIS-ID: 11906928
URL: Länk
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 432 s.
ISBN: 9789144056500 LIBRIS-ID: 11859895
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 192 s.
ISBN: 9789144056449 LIBRIS-ID: 12118369
Internetadresser
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 - 1 PDF-fil (17 bl.)
URL: Länk
Att leda en evidensbaserad praktik - en guide för chefer i socialtjänsten
Socialstyrelsen, 2012
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011 : tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 128 s.
ISBN: 978-91-86885-66-3 LIBRIS-ID: 12511305
Referenslitteratur
Introduktion till klinisk psykiatri
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s.
ISBN: 978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID: 10674788
Vårdpedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s.
ISBN: 978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID: 11716327
Palliativ medicin
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 448 s.
ISBN: 91-47-05251-1 (inb.) LIBRIS-ID: 9977549
Sjuksköterskan i kommunens äldrevård och äldreomsorg
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 159 s.
ISBN: 978-91-7205-578-0 LIBRIS-ID: 11704377
Hälsan i Södermanland- en kommunbeskrivning
Eskilstuna: Landstinget Sörmland. Version 110630., 2011
URL: Länk
Västmanlänningarnas hälsa 2010. Sammanställning av resultat från enkätstudier och befintlig statistik
Västerås: Landstinget Västmanland, 2010
URL: Länk
Geriatriska sjukdomar
3., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 365 s.
ISBN: 978-91-44-05510-7 LIBRIS-ID: 11789345
Att förändra socialt arbete : forskare och praktiker om implementering
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 188 s.
ISBN: 978-91-7205-612-1 LIBRIS-ID: 11210438
"Era delar är min helhet" : en studie om att vara äldre och multisjuk
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 147 s.
ISBN: 978-91-86491-13-0 LIBRIS-ID: 11865160
URL: Fulltext
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade och ämnesmässigt integrerade kunskaper och färdigheter inom äldrevård/hemsjukvård och primärvård, med inriktning mot evidensbaserad omvårdnad av människor i olika åldrar med svårigheter att värna om sin värdighet, integritet och autonomi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt och i samverkan med patient och närstående tillämpa vårdprocessens samtliga faser i patientens omvårdnad inom olika kontext
2 självständigt genomföra vårdande samtal och reflektera över dess betydelse
3 identifiera och analysera etiska problem i vårdandet utifrån en helhetssyn på människan samt motivera och föreslå alternativa vårdhandlingar för att värna om människans värdighet, integritet och autonomi
4 motivera och tillämpa omvårdnad utifrån gällande författningar
5 planera för palliativ vård och omvårdnad utifrån en analys av patientens upplevelser, behov och symtom
6 visa självkännedom och professionellt förhållningsätt gentemot patient, närstående och medarbetare och visa förmåga att identifiera egna behov av ytterligare kunskap och kompetens
7 Beskriva och värdera erfarenheter av att leda det dagliga omvårdnadsarbetet under verksamhetsförlagd utbildning samt visa på förmåga att tillämpa teamarbete och samverkan inom och med andra professioner
8 beskriva och analysera lärprocesser i organisationen
9 visa förmåga på att handleda och undervisa patient/närstående och vårdpersonal
10 kritiskt granska och analysera sjuksköterskans ledarskap och medverkan i kvalitets- och förändringsarbete utifrån officiella styrdokument
11 bedöma och analysera patientens hälsotillstånd vid komplexa sjukdomstillstånd och ge förslag på medicinska åtgärder inom sjuksköterskans kompetensområde
12 observera, identifiera och motverka komplikationer i samband med sjukdom, vård och behandling
13 hantera och administrera läkemedel enligt gällande författningar samt observera och registrera såväl effekter som eventuella bieffekter av givna läkemedel
14 identifiera etiska problem i folkhälsoarbete samt redogöra för konflikten mellan de etiska principerna.
15 beskriva begrepp, definitioner och implementering av evidensbaserad omvårdnad.
16 visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt argumentera och tillämpa evidensbaserad omvårdnad
Innehåll
Kursen omfattar 15 högskolepoäng fördelat enligt följande;
Vårdvetenskap 7,5hp;
Vårdplanering utifrån vårdprocessen i olika kontext
Vårdande samtal i möte med patient och närstående
Vård i livets slutskede - välbefinnande och död
Evidensbaserad omvårdnad genom kritisk granskning, värdering och implementering
Vårdandets etik utifrån en helhetssyn på människan
Författningar för en god och säker omvårdnad
Vårdpedagogik 4hp;
Sjuksköterskans ledarskap och egen ledarskapsutveckling
Lärande i organisationen och stöd i lärande till patient, närstående och medarbetare genom handledning och undervisning
Teamarbete och samverkan inom och mellan professioner
Medicinsk vetenskap 2hp;
Patofysiologi och farmakologi med vigilansperspektiv
Hälsofrämjande vård och förebyggande insatser
Komplexa sjukdomstillstånd och multisjuklighet/samsjuklighet
Folkhälsovetenskap 1,5hp;
Faktorer som påverkar befolkningens hälsa -, socioekonomisk status, livsstil, levnadsvanor, livsvillkor, kön och miljö
Folksjukdomar och andra folkhälsorelaterade problem
Hälsofrämjande- och sjukdomsförebyggande arbete på olika nivåer- individ, grupp, befolkning
Folkhälsovetenskapligt etiskt förhållningssätt utifrån grupp- och samhällsnivå
Av dessa 15 hp utgör 12 hp verksamhetsförlagda studier och 3 hp teoretiska studier.
Undervisning
Undervisningen bygger på föreläsningar, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning. Aktuell forskning bildar utgångspunkt för all undervisning.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 och 2 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1hp, rapport samt presentation och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 7-8 och 10. Vårdpedagogik. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 11,5 hp, inom äldrevård/hemsjukvård och primärvård samt aktivt deltagande vid seminarier med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 1-16. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 0,5 hp, presentation och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 11-13. Medicinsk vetenskap. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 2-5 och 15. Vårdvetenskap. Betyg Godkänd (G).
För PRA1 gäller begränsade examinationsmöjligheter. I fråga om verksamhetsförlagd utbildning där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola, 25 mars 2013).
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd