Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare 7-9
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU108
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 210 s.
ISBN: 978-91-47-10094-1 LIBRIS-ID: 12635788
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Juridik för pedagoger
5. uppl. [sic] : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-07134-3 LIBRIS-ID: 12684140
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Artiklar
Challenging Sexism? Gender and Ethnicity in the Secondary School
Scandinavian Journal of Educational Research, 2009
Webbadresser
Lika rättigheter i skolan : handledning
Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen, 2012 - 70 s.
URL: Fulltext
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket, 2011 - 84 s.
ISBN: 978-91-86529-19-2 LIBRIS-ID: 12135058
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola
3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2014 - 254 s.
ISBN: 9789173316361 LIBRIS-ID: 14721213
Uppdrag lärarledarskap : ledarskap, relationer och grupprocesser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-10062-0 LIBRIS-ID: 12633187
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket, 2011 - 67 s.
ISBN: 9789186529284 LIBRIS-ID: 12193417
-
Böcker
Uppdrag lärarledarskap : ledarskap, relationer och grupprocesser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-10062-0 LIBRIS-ID: 12633187
Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 210 s.
ISBN: 978-91-47-10094-1 LIBRIS-ID: 12635788
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Juridik för pedagoger
5. uppl. [sic] : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-07134-3 LIBRIS-ID: 12684140
Webbadresser
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket, 2011 - 67 s.
ISBN: 9789186529284 LIBRIS-ID: 12193417
Lika rättigheter i skolan : handledning
Stockholm : Diskrimineringsombudsmannen, 2012 - 70 s.
URL: Fulltext
Syfte
Kursens syfte är att erbjuda möjlighet för studenterna att utveckla kunskap om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i grundskolan årskurs 7-9.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för vetenskapligt grundad kunskap och teorier om sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
- reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i heterogena miljöer
- formulera sig kring kopplingen mellan sociala samspelsprocesser och centrala styrdokument som läroplan, barnkonventionen och lagen om förbud om diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
- planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
Innehåll
- Sociala samspelsprocesser och dessas betydelse för lärande och utveckling
- Socialisering och identitetsformering i heterogena miljöer
- Arbete med grupprocesser, konflikthantering och ledarskap
- Läraren som ledare i heterogena miljöer
- Diskrimineringsgrunderna
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) 15 hp.
Examination
Fältstudier (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Att arbeta förbyggande
Skriftlig linlämningsuppgift (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
Seminarium och gruppbarbeten (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), Sociala samspelsprocesser och styrdokument. Obligatorisk närvaro
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd