Kursplan - Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU904
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Perspektiv på specialpedagogik
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 130, [6] s.
ISBN: 9789144026633 LIBRIS-ID: 10352766
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Små barns delaktighet och inflytande : några perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 116 s.
ISBN: 9789147094127 LIBRIS-ID: 11590115
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 158 s.
ISBN: 9789147100897 LIBRIS-ID: 14215193
Webbadresser
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Syfte
Syftet med kursen är att utveckla förskollärarnas specialpedagogiska kompetens samt att utveckla förskollärarnas kunskaper inom språk-, matematik- och kommunikationsutveckling i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- utifrån olika teorier analysera och problematisera specialpedagogiska perspektiv, och begreppen normalitet, delaktighet och inkludering
- beskriva det specialpedagogiska perspektivet utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå
- beskriva, dokumentera och analysera möjligheter och hinder i förskolans verksamhet, t. ex i sampel, skapande och estetiska lärprocesser, med fokus på alla barns möjligheter att utvecklas och lära inom områdena kommunikation, språk och matematik
- analysera variationer i barngruppen och beskriva hur den pedagogiska verksamheten har utformats och anpassats till alla barn i förskolan
Innehåll
Kursen belyser specialpedagogiska perspektiv och begreppen normalitet i förhållande till delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet. Vidare behandlas möjligheter och hinder i förskolans arbete med alla barns tal-, språk- och kommunikationsutveckling samt matematisk utveckling. I kursen ingår att kartlägga, dokumentera och analysera den pedagogiska verksamheten samt utifrån kartläggningen planera och utforma en verksamhet som är anpassad till alla barn.
Undervisning
Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med campusträffar. Arbetet i kursen är problemorienterat och stöds av föreläsningar, självstudier, seminarier och verksamhetsförlagt arbete.
Särskild behörighet
Förskollärare anställda i förskolan som har behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare. Dessutom krävs huvudmannens intygande på särskild blankett.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig och muntlig redovisning av utvecklingsarbete (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.