Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare gy, (61-90 hp) Ingår i Lärarlyftet
Omfattning
30 hp
Kurskod
SSA906
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Oförenliga ståndpunkter eller berikande korsbefruktning? I Nordand 6 : sjätte konferensen om Nordens språk som andraspråk
Lund : Institutionen för nordiska språk, Lunds universitet, [2004] - 297 s.
ISBN: 91-631-6051-X LIBRIS-ID: 9810539
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Stockholm : Pocky, 2006 - 204, [3] s.
ISBN: 91-85011-30-4 LIBRIS-ID: 10142139
URL: Omslagsbild
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Artiklar
Tillkommer, tillhandahålles av läraren.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Abstracts från konferensen Nordand 11
Stockholms universitet, 2013
URL: http://www.biling.su.se/polopoly_fs/1.137730.1370872582!/menu/standard/file/abstracts_nordand11.pdf
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I: I kunskapens namn
Stockholm: Lärarförbundet, 2007
Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande
Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
Symposium 2003. Arena andraspråk
Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Lärarhögskolan i Stockholm, 2004
Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade ämneskunskaper för undervisning i svenska som andraspråk samt att göra den studerande förtrogen med ett vetenskapligt förhållningssätt i utarbetandet av en uppsats.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- beskriva, diskutera och kritiskt granska studier inom andraspråksforskningen ur ett forskningsmetodologiskt perspektiv
- diskutera vilken betydelse forskningsresultaten har för andraspråksundervisningen
- självständigt genomföra en vetenskaplig undersökning och skriva ett längre vetenskapligt arbete
Innehåll
- Teorier och metoder inom andraspråksforskningen
- Centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
- Analys och kritisk granskning av artiklar inom andraspråksforskningen
- Andraspråksforskning ur ett historiskt perspektiv
- Forskningens relevans för skolans praktik
- Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
- Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
- Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
- Utarbetande av en vetenskaplig uppsats med utgångspunkt i kunskapsområdet svenska som andraspråk
Undervisning
Kursen genomförs som en distansbaserad utbildning.
Särskild behörighet
Lärarexamen och förkunskaper motsvarande 60 högskolepoäng inom ämnet svenska som andraspråk samt intyg om huvudmannens godkännande.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Examination
Teori och metod i andraspråksforskning. Inlämningsuppgifter (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Forskning om undervisning, lärande och bedömning. Inlämningsuppgifter (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på minst 22,5 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd