Kursplan - Svenska för lärare åk 1-3
Omfattning
30 hp
Kurskod
SVA900
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska få kunskap om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur, om barns kommunikation och språkutveckling med särskilt fokus på barns grundläggande läs- och skrivinlärning, samt om barnlitteraturens historia och litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder. Kursens syftar också till att ge fördjupade kunskaper om kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling samt till att studenten utvecklar redskap för att dokumentera, analysera och bedöma barns/elevers språkutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- redogöra för och jämföra teorier om och modeller för läs- och skrivinlärning och det praktiskt pedagogiska arbetet med läs- och skrivinlärning
- redogöra för och jämföra teorier om och metoder för hur en- och flerspråkiga barns språkutveckling kan främjas
- kritiskt granska och värdera teorier om och metoder för språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn med olika förutsättningar och behov
- kritiskt granska och jämföra teorier om barns tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och ett andraspråksperspektiv
- tillämpa teorier och modeller som främjar språk-, läs- och skrivmiljöer för barn med olika förutsättningar och behov
- dokumentera, analysera och bedöma elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- redogöra för huvudlinjerna i barnlitteraturens historiska utveckling
- med hjälp av litteraturvetenskaplig terminologi identifiera olika genrer i barnlitteraturen
- med litteraturdidaktisk terminologi visa hur olika typer av texter i barnlitteraturen kan användas i det praktiskt pedagogiska arbetet
- redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
- redogöra för och tillämpa teorier och forskning om barnlitteratur och barnkultur ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
- identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället
- analysera litteraturens och kulturens betydelse för barns lärande, utveckling och identitet
- kritiskt granska didaktiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Språkstimulerande arbetssätt
- Barnlitteraturens historia och genrer
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och kulturer
- Språk- och litteraturdidaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på barns tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och ett andraspråksperspektiv
- Kommunikativa uttrycksformer och IKT för att främja barns språkutveckling
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- Teorier och forskning om barnlitteratur och barnkultur ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
- Barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället
- Barnkulturens estetiska former och uttryckssätt
- Barnlitteratur och barnkultur ur didaktiska perspektiv
- Litteraturens och kulturens betydelse för barns lärande, utveckling och identitet
Undervisning
Kursen är en distans/campuskurs med campusträffar. Övrig kommunikation sker via lärplattform samt webbaserade föreläsningar.
Särskild behörighet
Lärarexamen samt intyg om huvudmannens godkännande. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2077:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Examination
Språkets struktur (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Barns språkutveckling och läs- och skrivinlärning (TEN2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Barns språkutveckling och läs- och skrivinlärning (PRO1), 2 högskolepoäng betyg Godkänd (G)
Barnlitteratur (TEN3), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer (TEN4), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Analys och bedömning (PRO2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Barnkultur, lärande och utveckling (PRO3), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Perspektiv på barnkultur (TEN5), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på minst 15hp
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd