Kursplan - Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA904
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 167 s.
ISBN: 9789147100255 LIBRIS-ID: 14286670
Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 184 s.
ISBN: 978-91-44-06749-0 LIBRIS-ID: 12066690
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Den inkluderande förskolan : en handbok ; språk och kunskapsutvecklande pedagogik för lek, omsorg och trygghet i flerspråkiga grupper
Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2017 - 211 s.
ISBN: 978-91-7382-887-1 LIBRIS-ID: 20053312
Barns rätt till rötter och fötter : berättande för samverkan i mångfaldens förskola
Första upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 124 sidor
ISBN: 978-91-47-12280-6 LIBRIS-ID: 20821796
Kompendier
Fler språk i förskolan - teori och praktik
Skolverket, 2013
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Referenslitteratur
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 182 s.
ISBN: 9789144053899 LIBRIS-ID: 11730155
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Undervisning i flerspråkig förskola
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2017] - 158 sidor
ISBN: 978-91-40-69519-2 LIBRIS-ID: 20151986
Interkulturellt samspel i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-05593-0 LIBRIS-ID: 11369565
-
Böcker
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 167 s.
ISBN: 9789147100255 LIBRIS-ID: 14286670
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 182 s.
ISBN: 9789144053899 LIBRIS-ID: 11730155
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 184 s.
ISBN: 978-91-44-06749-0 LIBRIS-ID: 12066690
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Kompendier
Fler språk i förskolan - teori och praktik
Skolverket, 2013
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Syfte
Syftet är att deltagarnas kunskaper och kompetens gällande flerspråkiga barns utveckling och lärande ökas och fördjupas. Avsikten är också att deltagarna kommer till insikt om vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbetet i verksamheten. Kursen syftar också till att deltagarna utvecklar kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten:
- kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
- ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
- utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
- ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
- kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten
Innehåll
- Teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet
- Värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och deras påverkan på förhållningssätt i verksamheten
- Arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling
- Interkulturellt arbetssätt i förskolan
Undervisning
Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med ett antal campusträffar.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Den är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.
Särskild behörighet
Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal samt intyg om huvudmannens godkännande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se
Examination
Fältuppgift (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntliga och skriftliga uppgifter (ÖVN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig inlämningsuppgift (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd