Kursplan - Affärsetik och Entreprenörskap
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA215
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Detta är en kurs i företagsekonomi, som är en gemensam kurs inom NordBiz nätverket. Syftet med kursen är att introducera ett nordisk-baltisk affärsmässigt perspektiv till affärsetik och entreprenörskap och ge studenterna möjlighet att arbeta i en mångkulturell miljö och skapa sitt eget nätverk av framtida företagare under kursen.
Lärandemål
Studenten skall efter kursen kunna:
* förklara och värdera innebörden av affärsetik och entreprenörskap för företag och/eller offentliga och icke-vinstdrivande organisationer;
* tillämpa perspektiv från ledarskap- och organisationsteorier för att undersöka möjligheter och hinder för affärsetik och företagande;
* identifiera och analysera den komplexa relationen mellan ekonomi, samhälle, miljö och utveckling på lokal, nationell och global nivå;
* värdera och reflektera över kultur och kommunikation mellan människor med olika bakgrund;
* planera, organisera och kritiskt bearbeta kvalificerade projektuppgifter inom en begränsad tidsram;
* muntligt och skriftligt redogöra för och motivera sina slutsatser i relation till den kunskap och de argument som de baseras på;
* kommunicera och i praktiken samarbeta med aktörer i näringslivet och inom akademin;
* kritiskt analysera och värdera information i förhållande till affärsetik och entreprenörskap
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på hur vinstdrivande företag samt organisationer inom den ideella sektorn, som frivilliga och offentliga organisationer, hanterar miljö, sociala och etiska frågor ur ett entreprenöriellt perspektiv. Detta kommer att diskuteras i relation till olika teman som t ex: socialt entreprenörskap, ekoprenörskap, upplevelseekonomi och corporate social responsibility.
Kursen fokuserar på hur hållbara sociala och etiska frågor drivs av företag, offentliga organisationer och frivilliga ideella organisationer. Dessa organisationer representerar tre olika sektorer i samhället, den vinstdrivande sektorn, den ideella sektorn och den offentliga sektorn, som representerar olika institutionella områden. Sociala entreprenörer korsar ofta dessa områden när man försöker förändra samhället i en mer hållbar riktning. Företag och organisationer som har skapat eller genomfört nya innovationer för att förbättra sitt miljöarbete eller att stödja en hållbar utveckling i samhället kommer att studeras. Dessa innovationer är inte bara produkter, utan även nya servicekoncept eller affärsmodeller som strävar efter att uppnå en mycket högre nivå av hållbarhet i verksamheten än traditionella lösningar. Under kursen kommer detta att diskuteras kritiskt ur ett etiskt perspektiv.
Det teoretiska ramverket bygger på organisations- och managementteorier. Studenterna kommer att arbeta praktiskt med etiska frågor i samarbete med företag eller frivilligorganisationer om deras arbete med etiska, sociala och entreprenöriella frågor.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, presentationer och handledning. I början av kursen förbereder studenterna ett grupparbete på sitt hemuniversitet. Detta grupparbete är en rapport om hur deras hemland arbetar med ämnena i denna kurs. I första delen av kursen används Internet intensivt, som en plattform för kommunikation och diskussioner mellan lärare och studenter och mellan de olika studentgrupperna. Under en intensivvecka (10 dagar) träffas lärare och studenter från åtta (8) olika länder och universitet för grupparbeten i multikulturella grupper, seminarier, presentationer, företagsbesök och gästföreläsningar.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Minst 5 hp grundläggande ekonomistyrning ska ingå samt minst 15 hp på nivå G1F. Dessutom krävs En B/En6. Grundläggande ekonomistyrning kan uppnås genom att ha läst någon av kurserna Finansiering och kalkylering 7,5 hp, Budgetering och redovisning 7,5 hp, Cost and Management Accounting I 7,5 hp eller motsvarande.
Utländska studenter är skyldiga att lämna ett test i engelska motsvarande ett TOEFL test resultat på minst 575 med TWE betyg 4,5 (PBT) eller 90 med TWE poäng 20 (iBT) eller ett IELTS test poäng för akademiska ändamål med en övergripande band poäng av 6.5 och inget band score under 5,5. Testet är obligatoriskt för alla sökande utom de från Australien, Kanada, Irland, Nya Zeeland, Storbritannien och USA.
Examination
Rapport (INL1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Multiple-choice test (TEN1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Betyg översätts också enligt ECTS-skalan eftersom kursen ges på Engelska.