Kursplan - Examensarbete, samhällsteknik
Omfattning
30 hp
Kurskod
OAH401
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A2E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2013-09-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Bäcker
Ingen specifik kurslitteratur. No specific literature
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Studenten ska tillämpa kunskaper och färdigheter förvärvade inom utbildningsprogrammet genom att på ett självständigt och vetenskapligt sätt planera, genomföra och redovisa en kvalificerad teknisk utredning. Studenten ska även fördjupa sin förmåga till kritiskt tänkande och sin förmåga till problemanalys och erhålla en ämnesmässig fördjupning i ett delområde inom det breda ämnesområdet samhällsteknik. Examensarbetet ska också göra studenten bättre förberedd för eventuell framtida forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
* visa väsentligt fördjupade kunskaper i examensarbetets ämnesområde
* visa kunskap om samhällsteknikens vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet samt visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
* visa säkerhet i att arbeta vetenskapligt genom god förmåga i att analysera, avgränsa, bearbeta, värdera och redovisa fakta
* kunna förvärva och bearbeta ny kunskap i relation till tidigare erfarenhet och kunskap
* kunna självständigt avgränsa och genomföra ett avancerat arbete inom det aktuella delområdet inom det breda ämnesområdet samhällsteknik
* visa förmåga att kritiskt och kreativt bearbeta komplexa frågeställningar samt att delta i forsknings- och utvecklingsarbete
* ha god förmåga att på ett korrekt, tydligt, pedagogiskt och vetenskapligt sätt och med egna ord skriftligt och muntligt redogöra för resultatet av sitt arbete
* kunna genomföra en vetenskaplig opposition
* kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta, vetenskapliga, etiska och samhälleliga problemställningar inom ämnesområdet samhällsteknik
* kunna tolka och analysera både egna och andras resultat på ett kritiskt sätt med hänsyn till olika begränsningar
* visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar i samhället och människors ansvar för teknikens nyttjande
* beroende på aktuellt delområde inom samhällstekniken visa insikt i sociala, ekonomiska, miljömässiga och arbetsmiljömässiga aspekter på aktuell teknik
Innehåll
Examensarbetet skall ha sin huvuddel inom ett av de tre ämnesområdena byggnadsteknik, energiteknik eller miljöteknik. Aspekter från minst ett av de andra två områdena skall också ingå och även samhälls- och beteendevetenskapliga aspekter skall behandlas.
Kursen utgörs främst av ett självständigt arbete som kan utföras individuellt eller i en grupp med två studenter. Arbetets utformning ska beskrivas i en skriftlig arbetsplan som ska godkännas av examinator och handledare. Arbetet ska redovisas både skriftligt som en teknisk rapport och muntligt vid ett seminarium.
Förutom det självständiga arbetet omfattar kursen obligatoriska seminarier och föreläsningar, skriftlig och muntlig opposition och närvaro vid en annan students presentation av examensarbete.
Undervisning
Obligatoriska seminarier och föreläsningar, självständigt arbete, handledning, skriftlig och muntlig opposition och skriftlig och muntlig redovisning av det egna arbetet.
Särskild behörighet
Minst 160 hp totalt från helt godkända kurser inom programmet Civilingenjör - Samhällsteknik. Av dessa ska 75 hp vara inom ett eller flera av dessa ämnen: byggnads-, energi och/eller miljöteknik varav 15 hp ska vara på G2F och 15 hp på avancerad nivå. Minst 15 hp inom samhälls- och beteendevetenskap, d v s sociologi, pedagogik och/eller psykologi.
Examination
Projekt, 27 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgifter, 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium, 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter den tidigare kursen med samma titel, SÖÄ401.