Kursplan - Personlig kontakt och social påverkan i marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA124
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2013-09-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att varje student ska skapa sig en egen, bildad uppfattning om betydelsen av personlig kontakt och sociala medier och sociala nätverk i marknadsföring och hur dessa delar kan tänkas hänga ihop. Detta filosofiska syfte kopplas ihop med en praktisk övning för att stärka den egna uppfattningen och ge färdigheter marknadsförare behöver.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Förstå och kunna tolka teoretiska modeller om hur personlig kontakt fungerar i marknadsföring, samt kunskaper om teorier om sociala nätverk och deras påverkan på konsumentbeteende.
- visa generella kunskaper om IT-baserade sociala medier används och fungerar i marknadsföringen.
- samarbeta i grupp, planera och genomföra ett rekryteringsprojekt.
Innehåll
Kursen består av teoretiska kunskaper och praktiska övningar. De handlar om att mixa teori och praktik för att uppnå färdigheter och kunskaper som kan användas inom rekrytering, försäljning eller analys av konsumentmarknader. Genom förståelse för hur sociala nätverk fungerar och vikten av personlig kontakt (för hur vi fattar beslut som konsumenter) ges kunskaper och färdigheter som ger möjligheter att bättre förstå konsumentmarknader och i förlängningen kunna använda sociala medier och personlig kontakt i arbetet.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning för genomförande av en rekryteringskampanj.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav minst 22.5 hp skall vara avklarade vid kursstart
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Grupparbete som innebär att planera, genomföra och rapportera (i tal och skrift) en rekryteringskampanj.
Seminarium (SEM2), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Studenten deltar aktivt i de seminarier som ges på kursen. Seminarieprestationen bedöms individuellt.
Projekt (PRO1), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Studenten lämnar in en individuell skriven uppgift kopplad till litteraturen och aktiviteterna på kursen.
Deltagande i samtliga aktiviteter på kursen är nödvändigt för att bli godkänd.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ges inom ramen för Internationella marknadsföringsprogrammet och fokus ligger på programmet i uppgiften om rekrytering. Men andra studenter är såklart också välkomna att delta.