Kursplan - Contemporary Issues in Marketing
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
EFO218
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-08-29
Reviderad
2013-09-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Consumer behaviour : a European outlook
2nd ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall, 2012. - xix, 460 p.
ISBN: 978-0-273-73695-0 (pbk.) LIBRIS-ID: 12749419
Why we buy : the science of shopping
Updated and rev. : New York : Simon & Schuster, 2009 - xii, 306 p.
ISBN: 9781416595243 LIBRIS-ID: 11272645
Referenslitteratur
Business research methods
3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2011 - xxxvii, 765 s.
ISBN: 9780199583409 LIBRIS-ID: 11926162
Övrigt
Supplementary articles or videos
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en överblick över samtida tendenser inom marknadsföring med ett fokus på - men inte begränsat till - konsumentbeteende och tjänstemarknadsföring.
Ett annat syfte är att utveckla studentens personliga förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material, samt; grupparbete.
Ett övergripande syfte är att stimulera en interaktiv studiemiljö för att:
- öka utbytet av värderingar och tankar;
- ge studenten en inblick i olika sätt att leva, och;
- ge studenten möjligheten att utveckla en innehållsrik förståelse för olika kulturer.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information när han/hon utvärderar olika alternativ rörande erbjuda kundanpassade produkter baserat på kundens kultur och köpbeteende;
- tillämpa lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen - och annat insamlat och granskat material - och genomföra en undersökning av en butik och se om den är designad enligt de kriterier för en bra butik som kan erhållas ur materialet;
- tillämpa lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen - och annat insamlat och granskat material - och genomföra en undersökning av ett företags marknadsföring av tjänster baserad på;
- formulera slutsatser och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande konsumentbeteende och tjänstemarknadsföring;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, och;
- samla information om tendenser inom marknadsföring och beskriva och diskutera dessa inför publik, och;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Under kursen ska studenten diskutera och analysera koncept som rör samtida tendenser inom marknadsföringen. Informationen kommer till stor del att samlas in av studenterna själva under kursens gång. I viss mån kommer studenterna också genomföra omvärldsanalys genom att samla in och analysera information kopplad till företagens omgivning. Skapa modeller för att hantera marknadsföringstendenser med fokus på - men inte begränsat till - konsumentbeteende och tjänstemarknadsföring. Kursen är till 30% tillämpad företagsekonomi.
Undervisning
Seminarieaktivitet: På seminarierna måste studenten vara redo att medverka i diskussioner om kursmaterialet. 1/3 av betyget baserar sig på gruppens ordförandeskap, 2/3 är den individuella prestationen. Deltagande är obligatoriskt och inkluderar: fysisk närvaro, och medverkan i aktiviteter och diskussioner.
Gruppuppgift: Uppgiften består i att skriva ett arbete (eller arbeten) om ett speciellt ämnesområde, vilket tillhandahålls av läraren. Uppgiften skall presenteras (muntligt och skriftligt) vid ett slutseminarium. Vid seminariet skall studenterna också granska och ge kollegial respons på en annan grupps arbete. Närvaro vid slutseminariet är obligatorisk.
Skriftlig tentamen: Den skriftliga tentamen kan bestå av flervalsfrågor, korta svar eller essäfrågor. Tentan skall ge studenten möjlighet att visa sin kunskap och förmåga som han/hon erhållit under läraktiviteterna. Två omtentamenstillfällen erbjuds om studenten är frånvarande vid första tillfället eller får underkänt.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 90 hp med successiv fördjupning, varav minst 75 hp ska vara avklarade vid kursstart. Av dessa ska minst 22,5 hp vara på nivå G1F och minst 15 hp på nivå G2F. Dessutom krävs En B/En6.
Examination
Skriftlig tentamen (TEN1), 3 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG)
Gruppuppgift (GRU1), 2,5 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG)
Seminarieaktivitet (SEM1), 2 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd