Kursplan - NO och Teknik för lärare, åk 1-3 (1-15 hp), Ingår i lärarlyftet
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU903
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-09-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Att utveckla undervisning i naturvetenskap : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 297 s.
ISBN: 978-91-44-06896-1 LIBRIS-ID: 12086073
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2013 - 170 s.
ISBN: 9789140682185 LIBRIS-ID: 13960055
Artiklar
Principles and big ideas of science education. Association for science Education College Lane
The association for science education, 2010
Webbadresser
Kemiskafferiet. Avd. för naturvetenskap, Lärarhögskolan i Stockholm
Stockholms universitet, 2010
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Hållbar utveckling i praktiken
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Referenslitteratur
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Övrigt
Utdelat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens målgrupp är lärare som är i behov av komplettering för att uppnå behörighet att undervisa i NO och Teknik i årskurs 1-3. Kursen syftar både till att höja lärarnas egna kunskaper i NO och Teknik och till att höja lärarnas NO/T-didaktiska kunskaper. Kursen innehåller därför en didaktisk del (10 hp) och en ämnesteoretisk del (5hp).
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- visa kunskaper om grundläggande begrepp och arbetssätt inom naturvetenskap och teknik samt kunna beskriva och använda detta i olika sammanhang
- visa hur naturvetenskapens upptäckter påverkat vår kultur och världsbild, redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde samt visa kunskap om hur dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö
- stimulera och hjälpa eleverna att upptäcka och beskriva naturvetenskap och teknik i sin vardag genom att bland annat använda närmiljön som lärandemiljö
- visa hur lärande inom naturvetenskap och teknik kan göras lustfyllt för elever med utgångspunkt i estetiska lärprocesser
- praktiskt skapa och konstruera modeller/produkter i ett uttalat pedagogiskt syfte
- diskutera och reflektera över genusaspekter och globala perspektiv kopplade till teknik och tekniska system samt naturvetenskap
- utifrån nationella och lokala styrdokument för naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktisk forskning göra medvetna didaktiska val utifrån hållbar utveckling
- diskutera och reflektera över sin yrkesroll och ämneskompetens med tanke på hur man kan ta vara på elevers erfarenheter av teknik och naturvetenskapliga fenomen samt på barns olika språkliga och kulturella bakgrund
Innehåll
Kursens ämnesdidaktiska del innehåller
- Kursen behandlar begrepps- och kunskapsbildning samt ämnesdidaktisk forskning
- Kursen skall ge träning i ett observerande, undersökande och experimentellt samt ett problemlösande och konstruerande arbetssätt
- summativ och formativ bedömning förankrat i lärarnas egen undervisningspraktik
- Utveckla en ämnesmetodik genom detaljerad planering, genomförande och utvärdering av en lektionssekvens för ett ämnesområde.
- Centralt är att utveckla ett förhållningssätt där eleverna stöds att utveckla sina olika förmågor med särskild tonvikt på lärarledda diskussioner
- NO/T-undervisning i ett genus-, globalt-, språkligt-, hållbarhets- och kulturellt perspektiv
- I kursen ingår att planera, förbereda och kommunicera praktiska moment i samband med fältstudier och att använda IT i presentationer och framförande i kursens olika moment
Kursens ämnesteoretiska del innehåller (utifrån Lgr11)
- Utvecklingen av naturvetenskapen och tekniken i ett historiskt perspektiv
- Olika arbetsområden, exempelvis året runt i naturen, kropp och hälsa, material och ämnen i vår omgivning, tekniska föremål och system samt kraft och rörelse, studeras med naturvetenskapliga och tekniska aspekter utgående från vardagsföreteelser
- Centrala begrepp, funktioner och mönster inom naturvetenskap och teknik
Undervisning
Kursen ges som en kombination av distans- och campuskurs med två intensivpass to-lö varje termin. Campusträffarna innehåller både introducerande och examinerande moment. Mellan campusträffarna hålls kontakten via ett webbaserat konferenssystem.
Särskild behörighet
Lärarexamen samt intyg om huvudmannens godkännande. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2077:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning.
Examination
1-7,5 högskolepoäng examineras enligt följande
TEN1 2 högskolepoäng. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Ämnesteoretisk individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.
SEM1 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G eller Väl Godkänd (VG). Ämnesdidaktiska seminarium, skriftliga och/eller muntliga, kan ske individuellt och/eller i grupp.
INL1 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G). Ämnesdidaktiska inlämningsuppgifter, övningsuppgifter och laborationsredovisningar, skriftliga och/eller muntliga, kan ske individuellt och/eller i grupp.
7,6-15 högskolepoäng examineras enligt följande
SEM2 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Naturvetenskapliga och tekniska ämnesseminarium, skriftliga och/eller muntliga, kan ske individuellt och/eller i grupp.
SEM3 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Ämnesdidaktiska seminarium, skriftliga och/eller muntliga, kan ske individuellt och/eller i grupp.
INL2 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G). Ämnesdidaktiska inlämningsuppgifter, övningsuppgifter och laborationsredovisningar, skriftliga och/eller muntliga, kan ske individuellt och/eller i grupp.
För betyget Godkänd (G) krävs att alla moment är av minst betyget Godkänd (G). För betyget Väl Godkänd (VG) krävs dessutom att minst 8 högskolepoäng är av betyget Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd