Kursplan - Förebyggande arbete, kartläggning, åtgärder och uppföljning - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA908
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Länk
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: Länk
Artiklar
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Länk
Dynamic Assessment and Response to Intervention: Two Sides of One Coin
Journal of Learning Disabilities, 2009
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Developing observation skills in school settings: The importance and impanct of 'work discussion groups' for staff
Infant observation, 2005
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Referenslitteratur
Skriftliga omdömen i grundskolans individuella utvecklingsplaner : en uppföljning och utvärdering av skolornas arbete ett år efter reformen
Stockholm : Skolverket, 2010 - 148 s.
URL: Fulltext
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
-
Böcker
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 155 s.
ISBN: 9789144050096 LIBRIS-ID: 10934334
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Länk
Artiklar
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Länk
Dynamic Assessment and Response to Intervention: Two Sides of One Coin
Journal of Learning Disabilities, 2009
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Developing observation skills in school settings: The importance and impanct of 'work discussion groups' for staff
Infant observation, 2005
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Referenslitteratur
Skriftliga omdömen i grundskolans individuella utvecklingsplaner : en uppföljning och utvärdering av skolornas arbete ett år efter reformen
Stockholm : Skolverket, 2010 - 148 s.
URL: Fulltext
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
-
Böcker
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2006 - 227 s., [37] s. med var pag.
ISBN: 91-7346-572-0 LIBRIS-ID: 10239331
URL: Länk
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 270 s.
ISBN: 978-91-7656-675-6 LIBRIS-ID: 12273510
Handbook of formative assessment
New York : Routledge, 2009 - 1 PDF-fil (xii, 377 s.
ISBN: 9780203874851 (ebk) LIBRIS-ID: 13150183
Kompendier
Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2013 - 71 s.
ISBN: 9789175590363 LIBRIS-ID: 14292383
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Länk
Artiklar
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik
Nordisk psykologi, 56, 2004
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden
European Journal of Special Needs Education, 22:1, 2007
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
The building process as a tool towards an all-inclusive school. A Swedish example focusing on children with defined concentration difficulties such as ADHD, autism and Downs syndrome
J Hous and the Build Environ, 24, 2009
Syfte
Kursen syftar till, att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om förebyggande arbete, kartläggning och problemlösning inom specialpedagogiskt arbete med barn och unga.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:
- identifiera och problematisera centrala frågeställningar i förebyggande arbete med barn och unga
- identifiera, problematisera och kritiskt granska kartläggnings- och åtgärdsprocessens olika steg utifrån aktuella teorier och forskning med koppling till specialpedagogiskt arbete
- självständigt genomföra och kritiskt granska pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå
- identifiera och problematisera etiska aspekter inom området förebyggande arbete, kartläggning, åtgärder och uppföljning
Innehåll
- Teorier och forskning om förebyggande arbete med betoning på risk- och skyddsfaktorer i arbete med barn och unga
- Kartläggning-, åtgärder och uppföljning utifrån specialpedagogiska perspektiv
- Åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner och pedagogiska implikationer
- Pedagogisk dokumentation och bedömning i arbete med barn och unga
- Etiska aspekter som rör området förebyggande arbete, kartläggning, åtgärder och uppföljning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Förebyggande arbete, utre., åtgärder, uppföljn o utvärdering. Inlämningsuppgift, skriftlig redovisning (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Förebyggande arbete, utred, åtgärder, uppföljn o utvärdering. Fältstudier (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Förebyggande arbete, utred, åtgärder, uppföljn o utvärdering. Seminarium. Obligatorisk närvaro (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd