Kursplan - Engelska för ämneslärare 3 (åk 7-9 och gy)
Omfattning
15 hp
Kurskod
ENA205
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
English literature in context : [from medieval to modern literature : an essential student resource]
Cambridge : Cambridge Univ. Press, 2008 - 685 s.
ISBN: 0-521-54928-0 (pbk) LIBRIS-ID: 10617175
A new introduction to American studies
1. ed. : Harlow : Pearson Education, 2006 - 413 s.
ISBN: 978-0-582-89437-2 LIBRIS-ID: 10221748
Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 546 s.
ISBN: 978-91-44-07714-7 LIBRIS-ID: 12336091
"They Say / I Say": The Moves That Matter in Academic Writing, with 2016 MLA Update.
9780393617436, 2016
Kompendier
History Compendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Compendium (reading, extra material, and study-questions)
Referenslitteratur
Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy
3. ed. : White Plains, N.Y. : Pearson Education, 2007 - xvii, 569 s.
ISBN: 0-13-612711-8 (hft.) LIBRIS-ID: 10483022
-
Böcker
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
English literature in context : [from medieval to modern literature : an essential student resource]
Cambridge : Cambridge Univ. Press, 2008 - 685 s.
ISBN: 0-521-54928-0 (pbk) LIBRIS-ID: 10617175
A new introduction to American studies
1. ed. : Harlow : Pearson Education, 2006 - 413 s.
ISBN: 978-0-582-89437-2 LIBRIS-ID: 10221748
Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 546 s.
ISBN: 978-91-44-07714-7 LIBRIS-ID: 12336091
"They say/I say" : the moves that matter in academic writing
3. ed. : New York : W.W. Norton & Company, 2013 - 323 s.
ISBN: 9780393935844 LIBRIS-ID: 16694227
Kompendier
History Compendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Compendium (reading, extra material, and study-questions)
Referenslitteratur
Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy
3. ed. : White Plains, N.Y. : Pearson Education, 2007 - xvii, 569 s.
ISBN: 0-13-612711-8 (hft.) LIBRIS-ID: 10483022
-
Böcker
They say / I say : the moves that matter in academic writing
2nd ed. : New York : W.W. Norton & Co., 2010. - xxvi, 245 p.
ISBN: 978-0-393-93361-1 LIBRIS-ID: 12504127
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
English literature in context : [from medieval to modern literature : an essential student resource]
Cambridge : Cambridge Univ. Press, 2008 - 685 s.
ISBN: 0-521-54928-0 (pbk) LIBRIS-ID: 10617175
A new introduction to American studies
1. ed. : Harlow : Pearson Education, 2006 - 413 s.
ISBN: 978-0-582-89437-2 LIBRIS-ID: 10221748
Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy
3. ed. : White Plains, N.Y. : Pearson Education, 2007 - xvii, 569 s.
ISBN: 0-13-612711-8 (hft.) LIBRIS-ID: 10483022
Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 546 s.
ISBN: 978-91-44-07714-7 LIBRIS-ID: 12336091
Kompendier
History Compendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
They say / I say : the moves that matter in academic writing
2nd ed. : New York : W.W. Norton & Co., 2010. - xxvi, 245 p.
ISBN: 978-0-393-93361-1 LIBRIS-ID: 12504127
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
English literature in context : [from medieval to modern literature : an essential student resource]
Cambridge : Cambridge Univ. Press, 2008 - 685 s.
ISBN: 0-521-54928-0 (pbk) LIBRIS-ID: 10617175
A new introduction to American studies
1. ed. : Harlow : Pearson Education, 2006 - 413 s.
ISBN: 978-0-582-89437-2 LIBRIS-ID: 10221748
Building Academic Language: Essential Practices for Content Classrooms, Grades 5-12
Jossey-Bass,
Kompendier
Writing Workshops
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
History Compendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad kompetens i talad och skriven akademisk engelska samt i språkdidaktik. Vidare syftar kursen till att ge ett historiskt perspektiv på språk, språkdidaktik, samhälle och kultur.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för de viktigaste sociokulturella inslagen i amerikansk och brittisk historia, relatera dessa till nutida språk och kultur, samt reflektera över hur realia kan integreras i språkundervisningen
- redogöra för den historiska utvecklingen av språkdidaktikens teori och praktik
- reflektera över användningen av digitala verktyg för att främja lärande
- analysera och producera akademiska texter på engelska i tal och skrift
- tillämpa strategier för informationssökning och källhantering
Innehåll
- Brittisk och amerikansk historia
- Kommunikation i ett akademiskt sammanhang
- IKT, informationssökning och källhantering
- Språkdidaktisk teori och praktik
- Fältstudier
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, fältstudier och hemuppgifter, med betydande IKT-inslag. Aktivt deltagande i alla schemalagda moment är obligatoriskt.
Särskild behörighet
Engelska för ämneslärare 1 och 2 (minst 22,5 hp vid kursstart) eller motsvarande.
Examination
Språk i sammanhang. Skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter (INL1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Språk i sammanhang. Fältstudierapport (INL2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Språk i sammanhang. Förberedelse för och aktivt deltagande i schemalagda aktiviteter (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Språk i sammanhang. Tentamen (TEN1), 6,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda på engelska med god stilnivå, grammatik och idiomaticitet.
För att erhålla betyget Väl Godkänt för kursen ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 9 högskolepoäng.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med Engelska 2, Språk i sammanhang, eller med Engelska 2, Språk i arbetslivet.