Kursplan - Barns utveckling och lärande i förskolan del I
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA047
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 95 s.
ISBN: 978-91-44-05332-5 LIBRIS-ID: 11310905
Små, få och fattiga : om barn och folkhälsa
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 311 s.
ISBN: 91-44-02335-9 : 455:00 LIBRIS-ID: 8908565
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-10548-9 LIBRIS-ID: 14228994
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 143 s.
ISBN: 9147051817 : 298:00 LIBRIS-ID: 8891173
Kritiska händelser för lärande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 94 s.
ISBN: 978-91-44-07197-8 LIBRIS-ID: 12340464
Förskolan : arena för barns lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-47-09961-0 LIBRIS-ID: 11863182
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 152, [2] s.
ISBN: 91-47-05215-5 LIBRIS-ID: 9819260
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Artiklar
Webbadresser
Det önskvärda barnet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
URL: http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/18224/1/gupea_2077_18224_1.pdf
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer i samråd med undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 95 s.
ISBN: 978-91-44-05332-5 LIBRIS-ID: 11310905
Små, få och fattiga : om barn och folkhälsa
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 311 s.
ISBN: 91-44-02335-9 : 455:00 LIBRIS-ID: 8908565
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-10548-9 LIBRIS-ID: 14228994
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 143 s.
ISBN: 9147051817 : 298:00 LIBRIS-ID: 8891173
Kritiska händelser för lärande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 94 s.
ISBN: 978-91-44-07197-8 LIBRIS-ID: 12340464
Förskolan : arena för barns lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-47-09961-0 LIBRIS-ID: 11863182
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 152, [2] s.
ISBN: 91-47-05215-5 LIBRIS-ID: 9819260
Artiklar
Webbadresser
Det önskvärda barnet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
URL: http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/18224/1/gupea_2077_18224_1.pdf
Övrigt
Vetenskapliga artiklar tillkommer i samråd med undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla grundläggande teoretiska kunskaper om barns utveckling och lärande utifrån samhälls- och individperspektiv samt att utveckla teoretisk kunskap om lek och lekens betydelse för barns utveckling och lärande. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskapen kring teorier om genus/kön, ålder, klass och etnicitet i särskild relation till förskolan som omsorgs-, fostrans-, lek- och lärandemiljö. Ytterligare ett syfte är att studenten grundlägger kunskapen om barns behov, hälsa och välmående i förhållande till förskolans verksamhet. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper om dokumentation och dokumentationens betydelse för utveckling och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- identifiera och jämföra teorier om barns utveckling, lärande och lek
- förklara och problematisera lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans verksamhet
- söka och kritiskt granska aktuell forskning kring barns utveckling och lärande
- sammanfatta teorier och forskning kring förskolan som omsorgs-, fostrans-, lek och lärandemiljö och ge exempel på hur teorier och metodik kan uttryckas i den pedagogiska verksamheten
- beskriva och problematisera hur aspekter av genus/kön, ålder, klass och etnicitet gestaltas och kommer till uttryck i förhållande till barns utveckling och lärande i särskild relation till förskolans verksamhet
- redogöra för och diskutera barns behov, hälsa och välmående i förhållande till förskolans verksamhet
- redogöra för dokumentationens roll i förskolans verksamhet
Innehåll
- Teorier om barns utveckling och lärande
- Teorier om lek
- Teorier om socialisation
- Genus/kön, ålder, klass och etnicitet
- Barns hälsa och välmående
- Dokumentation
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier, fältstudier, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
Antagen till förskollärarprogrammet.
Examination
Gruppuppgift. Muntlig tentamen. Hälsa och välbefinnande (GRU1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell fältstudierapport. Lek och lärande (INL4), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell uppgift. Seminarium. Dokumentation (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell hemtentamen. Barns lärande och utveckling i förskolan. (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.