Kursplan - Uppföljning och analys av lärande och utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU064
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Länk
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Referenslitteratur
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Länk
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Referenslitteratur
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Stockholm : HLS förl., 2002 - [6], 295 s.
ISBN: 91-7656-501-7 349:00 LIBRIS-ID: 8393428
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 200 s.
ISBN: 9789144055541 LIBRIS-ID: 11775226
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2000 - 88 s.
ISBN: 91-47-04968-5 ; 280:00 LIBRIS-ID: 7284618
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Artiklar
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige,
Stödja och styra: om bedömning av yngre barn
Skolverket, 2010
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom
Pedagogisk forskning i Sver, 2008
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla en bred kännedom om teorier avseende uppföljning och analys. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar grundläggande kunskap om bedömning som tillvägagångssätt för att förstå barns erfarenheter, utveckling och lärande. Kursen syftar även till diskutera och problematisera etiska och praktiska aspekter av pedagogisk dokumentation. Vidare syftar kursen till att den studerande utvecklar kompetens att självständigt genomföra en systematisk litteraturstudie.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på uppföljning, analys och pedagogisk dokumentation
- använda olika redskap för dokumentation, uppföljning och analys av barns lärande och utveckling för att skapa ett helhetsperspektiv i de underlag som används för att stödja barns lärprocess i relation till verksamhetens mål
- pröva och kritisk analysera olika sätt att observera, analysera och dokumentera barns erfarenheter, lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
- i skrift systematisk sammanställa och diskutera relevant forskning kring uppföljning i förhållande till barns utveckling och lärande
Innehåll
- Uppföljning och analys av förskolan ur ett historiskt perspektiv
- Uppföljning och analys ur olika teoretiska perspektiv
- Pedagogisk dokumentation och dess användning
- Etiska och praktiska aspekter av pedagogisk dokumentation
- Olika metoder för observation, analys och uppföljning av barns lärande och utveckling i relation till förskolans verksamhetsmål
- Systematisk litteraturstudie
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier, fältstudier, workshops och handledning.
Särskild behörighet
Antagen till förskollärarprogrammet.
Examination
Gruppövning (PRO1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell uppsats (UPS1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningarna för respektive delkurs.