Kursplan - Kvalificerade samtal - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA064
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Empati : nyckeln till samarbete i professionella samtal
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 201 sidor
ISBN: 9789144116716 LIBRIS-ID: 22277544
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Grundläggande samtalsmetodik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 261 sidor
ISBN: 9789144117393 LIBRIS-ID: 20891878
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Kompendier
Att utveckla yrkeskunnande genom att bli berörd och beröra - erfarenheter av dialogseminarier. KAPET, 11(1), 1-22.
2015
URL: Hämtad från: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-38299
Artiklar
Mollberger Hedqvist, G. (2006). Samtal för förståelse: Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal? Studies in educational sciences, 2006.
Övrigt
Barnombudsmannen informerar BI 2004:03. Att samtala med barn och unga.
-
Böcker
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Artiklar
Hautaniemi, B. (2015). Hermeneutikens och etikens betydelse för lärande. I B. Qvarsell, C. Hällström, & A. Wallin (Red.), Den problematiska etiken: Om barnsyn i forskning och praktik (s. 83-97). Göteborg: Daidalos.
Bron, A., & Lönnheden, C. (2005). Lärande utifrån symbolisk interaktion. I A. Bron, & L. Wilhelmson (Red.), Lärprocesser i högre utbildning (1. uppl. ed.) (s. 36-50). Stockholm: Liber.
Lönnheden, C., & Olstedt, E. (2005). Med erfarenhet som utgångspunkt. I A. Bron, & L. Wilhelmson (Red.), Lärprocesser i högre utbildning (1. uppl. ed.) (s. 104-118). Stockholm: Liber.
Mollberger Hedqvist, G. (2006). Samtal för förståelse: Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal? Studies in educational sciences, 2006.
Webbadresser
UNICEF. Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF
URL: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#hela-texten
Övrigt
Barnombudsmannen informerar BI 2004:03. Att samtala med barn och unga.
-
Böcker
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Att samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/samtala%20med%20barn2004_tillganglig.pdf
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Kompendier
Lärande utifrån symbolisk interaktionism
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Med erfarenhet som utgångspunkt
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Demokratiske samtaler i barnehagen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Lärande utifrån symbolisk interaktion
Stockholm:Liber, 2010
Hermeneutikens och etikens betydelse för lärande
Göteborg:Daidalos, 2015
Med erfarenhet som utgångspunkt
Stockholm:Liber, 2010
Artiklar
Demokratiske samtaler i barnehagen?
Nordisk Barnehageforskning. Vol 4 Nr 2 Sid 103-114., 2011
Webbadresser
Referenslitteratur
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Professionell vägledning : med samtal som redskap
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 141, [3] s.
ISBN: 9789144015378 LIBRIS-ID: 10353249
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Pedagog i en förändrad tid : om grupphandledning och relationer i skolan
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 138 s.
ISBN: 91-44-04129-2 : LIBRIS-ID: 8430164
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
-
Böcker
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 152 s.
ISBN: 91-44-00364-1 ; 270:00 LIBRIS-ID: 8352595
Att samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/samtala%20med%20barn2004_tillganglig.pdf
Kompendier
Lärande utifrån symbolisk interaktionism
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Med erfarenhet som utgångspunkt
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Demokratiske samtaler i barnehagen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Referenslitteratur
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Professionell vägledning : med samtal som redskap
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 141, [3] s.
ISBN: 9789144015378 LIBRIS-ID: 10353249
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Pedagog i en förändrad tid : om grupphandledning och relationer i skolan
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 138 s.
ISBN: 91-44-04129-2 : LIBRIS-ID: 8430164
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
-
Böcker
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 152 s.
ISBN: 91-44-00364-1 ; 270:00 LIBRIS-ID: 8352595
Att samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/samtala%20med%20barn2004_tillganglig.pdf
Kompendier
Lärande utifrån symbolisk interaktionism
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Med erfarenhet som utgångspunkt
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Demokratiske samtaler i barnehagen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Referenslitteratur
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Professionell vägledning : med samtal som redskap
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 141, [3] s.
ISBN: 9789144015378 LIBRIS-ID: 10353249
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 115 s.
ISBN: 91-44-00235-1 ; 230:00 LIBRIS-ID: 8352562
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Referenslitteratur
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Övrigt
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:
- planera, genomföra och göra en anamnes för såväl enskilda samtal som gruppsamtal i verksamheter
- redovisa och diskutera såväl empirisk som teoretisk kunskap om professionella samtal
- analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen
- visa insikt om betydelsen av interaktion och samverkan med olika samtalspartners
Innehåll
- Kvalificerade samtal som specialpedagogisk, pedagogisk och psykosocial praktik
- Kartläggande, utredande samtal
- Samtal med barn och unga
- Konsultation, vägledning och rådgivning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium, skriftlig och muntlig redovisning (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd