Kursplan - Didaktik som kunskaps- och forskningsområde
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU028
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2010 - 361 s.
ISBN: 978-91-7441-947-4 LIBRIS-ID: 11816682
Bortom lärandet : demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Lund : Studentlitteratur, 2010 - 149 s.
ISBN: 978-91-44-06148-1 LIBRIS-ID: 11909121
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Läraren i det postmoderna samhället
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 305 s.
ISBN: 91-44-00289-0 ; LIBRIS-ID: 7274519
Interkulturell pedagogik i teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 178 s.
ISBN: 91-44-03669-8 LIBRIS-ID: 9636616
Lärarna : om utövarna av en svår konst
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2010 - 383 s.
ISBN: 978-91-7441-973-3 LIBRIS-ID: 11816705
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Artiklar
Internationell vetenskaplig artikel
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att de studerande ska nå djupare förståelse för vad kunskap är, hur den uppstår och förmedlas i samspelet mellan individ och samhälle. Vidare ska de studerande nå djupare kunskap om utbildning, undervisning och utbildningspolitiska ambitioner.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska de studerande kunna:
-identifiera och beskriva för didaktikämnet relevanta forsknings- och problemområden
- beskriva och problematisera övergripande förändringsprocesser av kognitiv, etisk och estetisk karaktär i ett nutida, historiskt och internationellt perspektiv
- formulera en kritisk förståelse för didaktiken ur ett interkulturellt perspektiv och visa hur mångfaldens olika villkor präglar individers möten med förskolans och skolans praktiska arbete
- kritiskt redogöra för relationen mellan skolans uppdrag och utbildningspolitiska målsättningar och beskriva hur detta påverkar synen på utbildning, undervisning och lärande
- kritiskt granska grundläggande didaktiska perspektiv och forskningsansatser och värdera hur dessa påverkar lärandeprocessen ur ett individuellt respektive socialt perspektiv
- visa fördjupad insikt om didaktikens möjligheter och begränsningar för utbildning, undervisning och lärande
Innehåll
- För kursen relevanta didaktiska och vetenskapliga traditioner såsom läroplansteori och läroplanshistoria samt behavioristiska, fenomenografiska och sociokulturella perspektiv på lärande
- För kursen relevanta teorier om utbildning, undervisning och lärande
- Politiska, etiska och estetiska perspektiv på utbildning, undervisning och lärande i såväl nationellt som internationellt perspektiv
- Interkulturella och intersektionella perspektiv på utbildning, undervisning och lärande
- Inkludering, marginalisering och exkludering i relation till utbildning, undervisning och lärande
Undervisning
Föreläsningar och seminarium.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Seminarium, Didaktiska perspektiv (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen, Didaktiska perspektiv (TEN3), 4.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium, Didaktiska analyser (SEM2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen, Didaktiska analyser(TEN4), 4.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på TEN3 eller TEN4
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd