Kursplan - Geometri genom problemlösning för lärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA004
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers
11., international ed. : Boston : Pearson Education, cop. 2013 - 994 s.
ISBN: 9780321781819 LIBRIS-ID: 12566866
Matematikdidaktiska frågor : resultat från en forskarskola
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2009 - 165 s.
ISBN: 9789185143115 LIBRIS-ID: 11284334
International perspectives on learning and teaching mathematics
Göteborg : National Center for Mathematics Education (Nationellt centrum för matematikutbildning) (NCM), Univ., cop. 2004 - 606, [2] s.
ISBN: 91-85143-01-4 LIBRIS-ID: 9547027
Matematiken i historien
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 478 s.
ISBN: 91-44-60081-X ; LIBRIS-ID: 8353789
Artiklar
Aktuella matematikdidaktiska forskningsartiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Syfte
Kursen skall ge grundläggande kunskaper i geometri genom problemlösning. Kursen skall även ge kunskaper i geometrins didaktik samt metodisk inblick i elevens inlärning av geometri. Kursen vänder sig till studenter på ämneslärarprogrammet som har matematik som undervisningsämne.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- muntligt och skriftligt redovisa samt analysera lösningar av geometriska problem med didaktiska frågeställningar på grundskole- och gymnasienivå inom ramen för kursens innehåll
- redogöra för grundläggande geometriska begrepp, satser och bevis i den euklidiske geometrin som en axiomatisk teori
- lösa problem inom euklidisk geometri i två och tre dimensioner
- förklara och genomföra några grundläggande geometriska konstruktioner med passare och linjal
- ge exempel på geometriska avbildningar som kongruens, likformighet och projektion
- berätta om några icke-euklidiska geometrier och för deras koppling till parallellaxiomet
- genomföra och analysera några geometriska laborationer
- sammanfatta och kritiskt reflektera över innehållet i en relevant matematikdidaktisk forskningsartikel
- visa god förmåga i att auskultera, reflektera över och muntligt och skriftligt presentera en lektion i partnerskolan rörande något relevant område ur kursens matematiska innehåll
- använda olika metoder att demonstrera och laborera i matematik som bygger på matematikdidaktisk forskning eller beprövad erfarenhet
Innehåll
Genomgående teman är problemlösning med problemlösningsstrategier, matematisk teoribildning, historiska och didaktiska aspekter samt hur man läser och skriver matematisk text.
Matematiskt innehåll: Grundläggande geometriska begrepp. Månghörningar, cirklar och några enkla tredimensionella kroppar. Några viktiga geometriska avbildningar som kongruensavbildning, likformighetsavbildning och projektion. Areabegreppet och tesselationer. Geometriska konstruktioner med passare och linjal samt orientering om några olösbara konstruktionsproblem. Euklidisk geometri som exempel på en axiomatisk teori. Parallellaxiomet och orientering om några icke-euklidiska geometrier. Diskussion av geometrins roll som modell för vår fysiska värld.
Kopplingar mellan kursens matematiska innehåll och skolans kursplaner och ämnesplaner i matematik. Matematikdidaktisk forskning som berör kursens matematiska innehåll. Auskultation av matematiklektioner i partnerskolan. Undervisningsmetodik. Laborationer i geometri.
Undervisning
Lektioner, övningar, grupparbete, fältstudier
Särskild behörighet
Antagen till ämneslärarprogrammet med undervisningsämne matematik
Examination
Problemlösning (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Forskningsartikel (INL2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudierapport (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan endast ingå i Ämneslärarexamen