Kursplan - Tal, algebra och funktioner för lärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA003
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, cop. 2006 - 290 s.
ISBN: 91-85143-05-7 LIBRIS-ID: 10206462
Matematikdidaktiska frågor : resultat från en forskarskola
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2009 - 165 s.
ISBN: 9789185143115 LIBRIS-ID: 11284334
Läroplaner, kursplaner och ämnesplaner för skola
Skolverket, 2011
Lek med oändligheten : matematik för outsiders
Stockholm : Rabén & Sjögren, 1964 - 328 s.
Matematiken i historien
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 478 s.
ISBN: 91-44-60081-X ; LIBRIS-ID: 8353789
Algebra och geometri
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 1999 - 304 s.
ISBN: 91-40-63173-7 ; LIBRIS-ID: 8352362
A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers
11., international ed. : Boston : Pearson Education, cop. 2013 - 994 s.
ISBN: 9780321781819 LIBRIS-ID: 12566866
Artiklar
Aktuella matematikdidaktiska forskningsartiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens matematiska och didaktiska tankesätt så som förmågan att läsa, förstå och sammanfatta matematiska och matematikdidaktiska texter. Kursen skall ge grundläggande kunskap om begrepp och viktiga samband grundad på den egna förståelsen av talteori, algebra och funktioner. Kursen vänder sig till studenter på ämneslärarprogrammet som har matematik som undervisningsämne.
Lärandemål
Efter avklarad kurs förväntas studenten kunna
- muntligt och skriftligt redovisa samt analysera lösningar av problem på grundskole- och gymnasienivå inom ramen för kursens matematiska och didaktiska innehåll
- redogöra för olika talmängder, positionssystem samt några grundläggande begrepp och satser inom talteorin
- lösa uppgifter som innehåller polynombegreppet, grundläggande algebra, faktorisering bland annat med faktorsatsen samt utföra algebraiska omskrivningar och lösa algebraiska ekvationer och olikheter
- förklara funktionsbegreppet och grundläggande egenskaper för elementära funktioner
- sammanfatta och kritiskt reflektera över innehållet i en relevant matematikdidaktisk forskningsartikel
- auskultera, reflektera över och muntligt och skriftligt presentera en lektion i partnerskolan rörande något relevant område ur kursens matematiska innehåll
- redogöra för olika metoder att demonstrera det matematiska innehållet i undervisningen
- beskriva matematikdidaktikens frågeställningar samt reflektera över forskningens betydelse
- analysera matematikundervisningens ramfaktorer i Sverige
Innehåll
Introduktion om övergripande ålders- och ämnesspecifika frågor som t ex forskning om ungdomars lärande i matematik och skolans kursplaner samt en kort introduktion som ger en helhetsbild om och förförståelse för studenters fortsatta matematikstudier under lärarutbildningen. Genomgående teman är problemlösning med problemlösningsstrategier, matematisk teoribildning, historiska och didaktiska aspekter samt hur man läser och skriver matematisk text.
Matematiskt innehåll:
- Utvidgning av talmängder från naturliga tal till komplexa tal. Kvaternioner. Positionssystem i olika baser. Delbarhet och delbarhetsregler med bevis. Primtal. Några berömda talteoretiska problem. Kvadrattal och kubiktal. Euklides algoritm. Aritmetikens fundamentalsats med några viktiga konsekvenser. Moduloräkning. Pascals triangel och binomialsats. Grundläggande algebra, polynomfaktorisering, faktorsatsen och algebrans fundamentalsats. Polynomekvationer, algebraiska tal och transcendenta tal.
- Funktionsbegreppet. Olika användningar av likhetsbegreppet i matematiken. Olikheter. Potenser med positiva heltal och potensregler. Utvidgning av potensbegreppet till rationella exponenter med härledningar.
Ämnesdidaktik:
- Kursens matematiska innehåll i relation till skolans kurs- och ämnesplaner i matematik
- Matematikdidaktisk forskning som berör kursens matematiska innehåll
- Auskultation i fältskolan
- Undervisningsmetoder
Undervisning
Lektioner, övningar, grupparbete, fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till ämneslärarprogrammet med undervisningsämne matematik
Examination
Problemlösning (INL1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Forskningsartikel (INL2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudierapport (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan endast ingå i Ämneslärarexamen