Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik åk F-3, del II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU902
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att utveckla undervisning i naturvetenskap : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 297 s.
ISBN: 978-91-44-06896-1 LIBRIS-ID: 12086073
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Lärande bedömning
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2011 - 180 s.
ISBN: 978-91-40-67602-3 LIBRIS-ID: 12221699
Kemiskafferiet. Avd. för naturvetenskap, Lärarhögskolan i Stockholm
Stockholms universitet, 2010
Principles and big ideas of science education. Association for science Education College Lane
The association for science education, 2010
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Referenslitteratur
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Syfte
Syftet med kursen Naturorienterande ämnen och teknik åk F-3, del II är att deltagarna ska fortsätta att utveckla kunskap i och kompetens att planera, leda, utveckla och utvärdera undervisning i grundskolan enligt styrdokumenten för grundskolan, Lgr11.
Utbildningen syftar särskilt till att deltagarna känner trygghet i och utvecklar förmågan att skapa lärandesituationer som tar vara på elevers nyfikenhet, uppmuntrar dem att ställa frågor, samt stimulerar dem till undersökningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redovisa egen kunskap i och om naturvetenskap och teknik för undervisning enligt Lgr11
- visa på centrala samband mellan naturvetenskap, teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang samt ur etiska, estetiska och genusperspektiv
- identifiera naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle och använda den som utgångspunkt för lärande
- identifiera tekniska lösningar i befintliga konstruktioner och tillämpa dem i egna konstruktioner - utifrån nationella styrdokument reflektera över olika didaktiska val och använda ämnesdidaktiska forskningsresultat för att organisera lärandesituationer som kan stimulera elevers intresse och frågande
- tillämpa grundläggande laborationssäkerhet
- utveckla elevers förmåga att kommunicera naturvetenskap och teknik med olika uttrycksformer
Innehåll
Kursen naturvetenskapliga och teknik innehåll utgår från det centrala innehållet i Lgr 11 utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle och relaterar det till aktuell ämnesdidaktik. Naturvetenskapens och teknikens karaktär, föränderlighet och gränser problematiseras, då med fokus på etiska, estetiska och genusperspektiv. Dessutom ingår att, med ämnesdidaktisk forskning som utgångspunkt, planera, genomföra och utvärdera egen undervisning i naturvetenskap. I kursen behandlas även olika uttrycksformer för att kommunicera naturvetenskap och teknik och kollegialt lärande som en metod för att utveckla sin undervisning. Kursen skall vidare ge deltagarna träning i naturvetenskapliga och tekniska arbetssätt.
Undervisning
Kursen ges som en kombination av lokala och nationella träffar. Under kursen används varierande arbetssätt såsom föreläsningar, seminarier, exkursioner, laborationer och konstruktionsövningar.
En förutsättning för att kunna genomföra kursen är att deltagarna har möjlighet till arbete i elevgrupp i skolan.
Särskild behörighet
Lärarutbildning, 7,5 hp naturvetenskap och teknik eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgifter (INL1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteraturseminarium (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen muntlig och/eller skriftlig (TEN1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd