Kursplan - Naturvetenskap och teknik i förskolan -med didaktisk inriktning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU900
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-03-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet är att kursdeltagarna tillägnar sig kunskaper i naturvetenskap och teknik relevanta för undervisning i förskolan. Ytterligare ett syfte är att stärka tilltron till den egna förmågan att undervisa i naturvetenskap och teknik i förskolan. Kursen syftar också till att kursdeltagarna utvecklar sin kompetens att tillvarata barnens nyfikenhet, erfarenhet och intressen inom områdena.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna:
- Kunna relatera fenomen, händelser och skeenden i barnens omgivning till tekniska och naturvetenskapliga förklaringar
- Ha kunskap om tekniska och naturvetenskapliga förklaringar som har relevans för innehållet i förskolans verksamhet
- Tillsammans med barnen tillvarata spontana lärandesituationer i vardagen samt organisera utmanande och stimulerande verksamhet utifrån barnens nyfikenhet, erfarenhet och intresse
Innehåll
- I kursen ingår att utforska teknik i vardagen genom att undersöka hur olika lösningar fungerar och används. I kursen ingår också att tillämpa tekniska principer i eget skapande för att få ytterligare förståelse för hur tekniken fungerar.
- Kursen ska behandla några av naturens olika kretslopp med utgångspunkt i förskolans närmiljö för att synliggöra människans och naturens ömsesidiga beroende.
- Vidare behandlas olika vardagliga fysikaliska fenomen och kemiska processer som till exempel vatten i dess olika former, väderfenomen, jäsning, smaker, luft, ljus och ljud.
- Centralt i kursen är att diskutera och reflektera om hur barns lärande inom naturvetenskap och teknik utvecklas, stimuleras och utmanas.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och laborationer/experiment. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna. Kursen är delvis förlagd till science centret Tom Tits Experiment i Södertälje och utställningen där är grunden för både integrations- och miljöstudier, men även för hur man ”översätter” experimenten till olika vardagssituationer.
Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med 5 campusträffar rum varav 4 träffar på Tom Tits Experiment.
Särskild behörighet
Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal samt intyg om huvudmannens godkännande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se
Examination
Projekt med fältstudier (PRO1), 3,5 högskolepoäng, betyg G eller VG.
Litteraturseminarium muntligt och/eller skriftligt (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg G.
Laborationer och experiment (LAB1), 2,5 högskolepoäng, betyg G.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd