Kursplan - Integrerad kommunikation
Omfattning
15 hp
Kurskod
EFO254
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 185 s.
ISBN: 91-44-03255-2 LIBRIS-ID: 10163544
URL: Omslagsbild
Referenslitteratur
Påverkan : teori och praktik
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 279 s.
ISBN: 9789147075393 LIBRIS-ID: 9944527
Marknadskommunikation : kunden, varumärket, lönsamheten
3. [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 631 s.
ISBN: 978-91-44-02318-2 LIBRIS-ID: 9547300
Övrigt
Ett urval av artiklar som lärarna och studenterna bidrar med
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
-
Böcker
Marknadskommunikation : kunden, varumärket, lönsamheten
3. [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 631 s.
ISBN: 978-91-44-02318-2 LIBRIS-ID: 9547300
Referenslitteratur
Påverkan : teori och praktik
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 279 s.
ISBN: 9789147075393 LIBRIS-ID: 9944527
Kommunikationsplanering : en handbok på vetenskaplig grund
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 185 s.
ISBN: 91-44-03255-2 LIBRIS-ID: 10163544
URL: Omslagsbild
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten kunskap inom över marknadskommunikationens roll och betydelsen av styrning av företags kommunikation och visuella uttryck. Kursen ska även ge insikt i och förståelse för hur en integrerad syn på kommunikation kan påverka företags möjligheter att skapa och utveckla relationer med olika målgrupper.
Ett annat viktigt syfte med kursen är att utveckla studentens individuella förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material och förberedande för uppsatsarbete.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- identifiera, beskriva och med egna ord och exempel förklara teorier, modeller och begrepp som kan användas för att förstå hur företag kommunicerar och uppfattas av konsumenter, men även övriga intressenter
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera information när han/hon självständigt utvärderar olika alternativ gällande företagets strategiska och taktiska marknadskommunikation
- värdera teorier och modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i specifika praktiska situationer
Färdigheter och förmåga
- använda och referera till relevanta vetenskapliga texter in och andra former av undersökningar inom marknadskommunikationsområdet
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en nationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- genom att arbeta tillsammans med andra, i ett projektarbete, muntligt och skriftligt presentera och kommunicera den gruppuppgift som skall genomföras inom ramen för kursen, samt aktivt bidra till att lösa uppgiften
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, och;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Företagets kommunikation är en del i processen att överföra företagets identitet och profil till omgivningen med syfte att skapa en viss bild eller image av verksamheten.
Behovet av kommunikation uppstår eftersom det ofta finns skillnader mellan den önskade bilden och den faktiska bild omgivningen har av verksamheten. Till omgivningen räknas inte enbart kunderna utan även anställda, aktieägare, leverantörer et cetera.
Företagets identitet och profil är en tillgång som kan bidra till varumärkesuppbyggande, kommunikation används för att presentera ett varumärkeslöfte för omgivningen. Det är därför viktigt att företaget visar upp en enhetlig bild av verksamheten som uppfattas och tolkas positivt av omgivningen. Med en tydlig och stark företagsidentitet skapas bilden av ett starkt varumärke vilket behövs för att positionera sig som ett attraktivt alternativ på en konkurrensutsatt marknad. Kursen fokuserar i första hand på kommunikationen med kunderna men övriga intressenter kommer även att beaktas och diskuteras.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier och handledningar. Ytterligare instruktioner om undervisningsformer ges i kursinformationen som delas ut vid kursstart. Obligatorisk närvaro gäller vid vissa moment.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 5 hp vara grundläggande ekonomistyrning vilket kan uppnås genom att ha läst Företagsekonomi, grundkurs 30 hp, Finansiering och kalkylering 7,5 hp, Budgetering och redovisning 7,5 hp, Cost and Management Accounting I 7,5 hp eller motsvarande. Minst 15 hp ska vara på nivå G1F.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 4 hp, betyg Godkänd (G)
Uppgiften består i att genomföra ett projektarbete där en kommunikationsplan för ett företag eller organisation tas fram. Uppgiften tillhandahålls av undervisande lärare. Uppgiften skall presenteras (muntligt och skriftligt) vid ett slutseminarium. Vid seminariet skall studenterna också ge kollegial respons på en annan grupps arbete.
Gruppuppgift (GRU2), 2 hp, betyg Godkänd (G)
Uppgiften består i att studenten i grupp ska visa sin kunskap och förmåga att förklara samband mellan olika vetenskapliga texter och/eller företagsanknutna case-uppgifter inom marknadskommunikationsområdet.
Inlämningsuppgifter (INL1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Uppgiften är uppdelad i två delar och består i att studenten enskilt ska visa sin kunskap och förmåga att förklara samband mellan olika vetenskapliga texter inom marknadskommunikationsområdet. Studenten ska även kunna använda texterna för att göra egna analyser av innehållet utifrån en egen problemställning. Examination kan förekomma i seminarieform. Båda delarna måste vara godkända för att erhålla poäng.
Skriftlig tentamen (TEN1), 6 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Den skriftliga tentamen kan bestå av flervalsfrågor, korta svar eller essäfrågor. Tentan skall ge studenten möjlighet att visa sin kunskap och förmåga som han/hon erhållit under läraktiviteterna. Två omtentamenstillfällen erbjuds om studenten är frånvarande vid första tillfället eller får underkänt.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Studentinflytandet baseras på en nära dialog mellan lärare och studenter samt en omfattande kursutvärdering i slutet av kursen. Kursutvärderingen sker i linje med fastställd utvärderingspolicy. Studenten ges möjlighet att skriftligt värdera varje kursmoment, sin egen prestation och undervisande lärares och gästföreläsares prestationer. Utvärderingen sammanställs. Sammanställningen offentliggörs i enlighet med institutionens bestämmelser och kommer att ligga till grund för framtida kursplanering.