Kursplan - Reproduktiv- och perinatal hälsa ur interkulturellt perspektiv
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE045
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om samt öka sin förståelse om internationella hälso- och sjukvårdssystem med inriktning mot reproduktiv hälsa. Kursen syftar även till att främja "Safe moterhood initiative"* genom fördjupade kunskaper och kulturell kompetens hos barnmorskor.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten i ett interkulturellt perspektiv:
1 tillägnat sig fördjupad kunskap om de modeller och teorier som ligger till grund för barnmorskans professionella, legala samt etiska ansvar inom olika hälsovårdssystem och miljöer.
2 tillägnat sig den färdighet och förmåga som krävs för att ge en heltäckande, säker och effektiv evidensbaserad vård till mödrar och nyfödda under den normala, prenatala, intrapartala, postpartala och neonatala perioden.
3 kunna analysera de begrepp och principer som används i samband med vård av högriskmödrar och nyfödda under graviditet, värkarbete och födande samt postpartalt.
4 kunna tillämpa och praktisera omvårdnadsprocessen för att säkerhetsställa optimal hälsa och välbefinnande i vården kvinnor, nyfödda barn och deras familjer i samband med normal, riskfylld och komplicerad graviditet och förlossning.
5 kunna uppvisa en fördjupad färdighet och förmåga för att främja hälsa och välbefinnande hos kvinnor och familjer med olika socioekonomiska, kulturella och etniska villkor.
6 kunna analysera och föreslå alternativa åtgärder för att på ett övergripande sätt främja hälsa och förebygga vanliga förekommande problem inom reproduktiv hälsa.
7 kunna analysera aktuella frågor och trender inom barnmorskeprofessionen ur ett internationellt perspektiv.
8 kunna identifiera betydelsen av traditionell samt alternativ medicin inom barnmorskan yrkesområde i en multikulturell miljö
Innehåll
Barnmorskans professionella roll, ansvar och styrdokument ur ett globalt perspektiv.
Globala och lokala hälsofrågor inom barnmorskeprofessionen
Reproduktiv hälsa och sexuell rådgivning
Traditionell och alternativ medicin inom barnmorskeyrket
Högriskgraviditet; psykosociala problem , obstetriska komplikationer, medicinska komplikationer, sexuellt överförbara infektioner (STI) och graviditet
Amningsstöd- och rådgivning, anknytning mor och barn samt föräldrar; i hemmiljö och i kommuner
Barnmorskans roll inom öppenvård samt vård i hemmet
Kulturella aspekter inom reproduktiv hälsa
Undervisning
Undervisningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande och bedrivs i form av metodundervisning enskilt och i grupp. Vidare ingår föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som barnmorska samt Sv B och En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig redovisning, lärandemål 7-8. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, lärandemål 1. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, lärandemål 2. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL3), 2,5 hp, lärandemål 3. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 9 hp, lärandemål 4-6. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1 hp, lärandemål 1. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1 hp, lärandemål 2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 1 hp, lärandemål 3. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
* Detta begrepp stödjs bland andra av Förenta Nationerna (FN/UN) Värdshälsoorganisationen (WHO) samt Internationella Barnmorskerådet (ICM) och baseras på de internationella milleniemålen om minskad mödra- och spädbarnsdödlighet.