Kursplan - Vuxna och äldre inom primärvård
Omfattning
15 hp
Kurskod
OVA028
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Multisjuklighet hos äldre : analys, handläggning och förslag om äldrevårdscentral
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 120 s.
ISBN: 91-47-05255-4 (korr.) LIBRIS-ID: 9530539
Att leva med psykiska funktionshinder : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 320 s.
ISBN: 91-44-03316-8 LIBRIS-ID: 9739290
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 154 s.
ISBN: 9789144043159 (3. tr.) LIBRIS-ID: 10143411
Hemsjukvård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s.
ISBN: 9789144053547 LIBRIS-ID: 12038807
Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 197 s.
ISBN: 978-91-44-04776-8 LIBRIS-ID: 11091253
Långvarig smärta
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 222 s.
ISBN: 978-91-44-01974-1 LIBRIS-ID: 10603541
Sjuksköterskan i kommunens äldrevård och äldreomsorg
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 159 s.
ISBN: 978-91-7205-578-0 LIBRIS-ID: 11704377
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s.
ISBN: 978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID: 11372475
URL: Omslagsbild
Familjen i ett omvårdnadsperspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05137-X : 435:00 LIBRIS-ID: 8847946
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s.
ISBN: 978-91-47-10051-4 LIBRIS-ID: 12233128
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
43. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 833 s.
ISBN: 978-91-47-10775-9 (korr.) LIBRIS-ID: 12454725
Omvårdnad vid diabetes
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 360 s.
ISBN: 91-44-03539-X (Studentlitteratur) LIBRIS-ID: 10071659
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper om vuxna, äldre och funktionshindrades livsvillkor och omvårdnad. Studenten skall utveckla kliniska färdigheter mot hälsofrämjande arbete och omvårdnad utifrån ett etiskt förhållningssätt i möten med patienter och deras familjer. Vidare skall studenten fördjupa sina medicinska kunskaper om åldrandets sjukdomar och om samverkan mellan olika vårdgivare, vårdtagare samt organisationer och myndigheter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- relatera vuxna, äldre och funktionshindrades behov av hälsofrämjande åtgärder och/eller omvårdnad utifrån deras livsvillkor
- analysera och hantera komplexa frågeställningar och situationer i primärvården utifrån relevanta samhälleliga, vetenskapliga och etiska aspekter
- tillämpa familjeperspektiv med beaktande av genus och etnicitet och utgångspunkt i vårdvetenskapliga teorier
- bedöma behov och åtgärder vid åldrandets sjukdomar utifrån relevant vetenskaplig kunskap
- självständigt genomföra vårdplanering och utvärdera vårdåtgärder i samverkan med vårdtagare / patient, närstående, andra yrkesgrupper samt organisationer och myndigheter
- genomföra omvårdnad i hemmet inklusive palliativ vård med etiskt förhållningssätt.
- bedöma behov och förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar och hjälpmedel
- tillämpa kunskap om lagar och förordningar, metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
- identifiera behov av ytterligare kunskap avseende vuxna och äldre inom området primärvård samt visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa olika forskningsmetoder med forskningsetiska övervägningar samt argumentera för sina ställningstaganden skriftligt och muntligt
Innehåll
Hälsofrämjande arbete på individ-, familje- och samhällsnivå
Evidensbaserad hälsovård och omvårdnad
Familjeperspektiv med familjesamtal
Specifik omvårdnad vid åldrandets sjukdomar
Vårdplanering och omvårdnadsarbete relaterat till livsvillkor
Hemsjukvård
Rehabilitering
Palliativ vård
Kostnadsfria förbrukningsartiklar och hjälpmedel
Primärvårdens verksamhet och organisation
Lagar och förordningar
Metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
Forskningsmetodik, forskningsetik och studiedesign
Undervisning
Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning (vfu) och studiebesök samt PM-handledning. 80 % av föreläsningarna är obligatoriska. Vid större mängd frånvaro ges ersättningsuppgift.
Vid frånvaro från verksamhetsförlagd utbildning skall studenten genomföra denna vid lämpligt tillfälle under terminstid. Detta bestäms i samråd med kursansvarig lärare.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Folkhälsoarbete inom primärvård, 15 högskolepoäng eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL4), 2 hp, individuell skriftlig analys av familjeperspektiv inom vårdvetenskaplig teori. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL5), 2 hp, individuell skriftlig analys av hemsjukvård utifrån patient- anhörig- och samverkansperspektiv inom vårdvetenskaplig teori och etik samt utifrån lagstiftning. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PM (PM02), 1 hp, individuellt eller parvis skriftligt PM som seminariebehandlas inför självständigt arbete/examensarbete. Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA2), 10 hp, inom primärvård med verksamhetsförlagt seminarium och seminarium på högskolan. Diskussion i grupp kring smärta och övergrepp av vuxna och äldre. Individuell skriftlig analys av funktionshinder och hur det påverkar patient utifrån ett helhetsperspektiv. Gruppuppgift där telefonrådgivning diskuteras och reflekteras samt referat av kurslitteratur. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL4 eller INL5 och PRA2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
För PRA2 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
Ifråga om verksamhetsförlagd utbildning där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/ en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola, enligt rektorsbeslut 2012-08-31).
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd