Kursplan - Barn och unga inom primärvård
Omfattning
15 hp
Kurskod
OVA023
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pediatrisk omvårdnad
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2009 - 356 s.
ISBN: 9789147093274 LIBRIS-ID: 11445058
Skolsköterskans hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-05597-8 LIBRIS-ID: 13599284
Anknytning : om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 128 s.
ISBN: 9789172055827 LIBRIS-ID: 10927441
Team i vård, behandling och omsorg : erfarenheter och reflektioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-05509-1 LIBRIS-ID: 11494396
Barnhälsovård : att främja barns hälsa
5., [helt omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 285 s.
ISBN: 9789147015634 LIBRIS-ID: 11566187
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
42. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 824 s.
ISBN: 9147103590 LIBRIS-ID: 12072073
Smitta i förskolan : en kunskapsöversikt
Rev. [uppl.] : Stockholm : Socialstyrelsen, 2008 - 135 s.
ISBN: 978-91-85999-42-2 LIBRIS-ID: 10960882
URL: Fulltext
Vaccination av barn : det svenska vaccinationsprogrammet : en kunskapsöversikt för hälsovårdspersonal
Stockholm : Socialstyrelsen, 2008 - 171 s.
ISBN: 978-91-85999-58-3 LIBRIS-ID: 11315270
Välfärdslandets gåta : varför mår barnen inte lika bra som de har det?
Ny rev. utg. : Stockholm : Carlsson, 2010 - 168 s.
ISBN: 978-91-7331-325-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11728594
Hälsovägledning i barnhälsovården : syntetisering av två uppdrag
Malmö : Lärarutbildningen, Högsk., 2003 - 162 s.
ISBN: 91-85042-05-6 LIBRIS-ID: 9194193
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Att stödja och stärka : vårdande vid barnafödande
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 246 s.
ISBN: 9789144068206 LIBRIS-ID: 11855062
Kommunikation med barn och unga i vården
Liber, 2014 - 216 s.
ISBN: 9789147114061 LIBRIS-ID: 14813662
Barns och ungas rätt i vården
Stockholm : Stiftelsen Allmänna barnhuset, 2010 - 196 s.
ISBN: 9186678043 LIBRIS-ID: 11906928
URL: Länk
Kompendier
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper om barns och ungdomars livsvillkor och deras fysiska, psykiska och sociala utveckling. Studenten skall utveckla kliniska färdigheter mot hälsofrämjande arbete samt etiskt förhållningssätt i möten med barn och deras familjer. Vidare skall studenten fördjupa sina medicinska kunskaper om barns och ungas vardagliga sjukdomar för att utveckla kliniska färdigheter inom primärvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- identifiera och definiera barn och ungdomars livsvillkor utifrån ett ekologiskt perspektiv med hållbar utveckling och beaktande av konventionen om barns rättigheter
- observera och stödja barn och ungas utveckling och kompetens utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter
- tillämpa familjeperspektiv med särskilt beaktande av genus och etnicitet samt stödja föräldraskap utifrån relevanta samhälleliga, vetenskapliga och etiska aspekter
- självständigt genomföra hälsoundersökningar, vaccinationer samt åtgärder för att förebygga skador
- analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer kring barn och unga och deras familjer utifrån evidensbaserad folkhälso- och vårdvetenskap
- bedöma behov och åtgärder vid vardagliga sjukdomar utifrån relevant vetenskaplig kunskap
- uppmärksamma särskilda behov hos barn och unga med funktionshinder
- tillämpa kunskap om lagar och förordningar, metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
- tillämpa och kritiskt granska begrepp inom vårdvetenskap
- identifiera behov av ytterligare kunskap avseende barn och unga inom primärvård samt visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa olika forskningsmetoder med forskningsetiska övervägningar samt argumentera för sina ställningstaganden skriftligt och muntligt
Innehåll
Kursen omfattar 5 högskolepoäng teoretiska studier och 10 högskolepoäng verksamhetsförlagda studier.
Barns och ungdomars livsvillkor och rättigheter
Barns och ungdomars utveckling
Bemötande av barn och ungdomar
Hälsofrämjande arbete på individ-, familje- och samhällsnivå
Stöd i föräldraskapet
Evidensbaserad hälsovård och omvårdnad
Barn- och skolhälsovårdens verksamhet och organisation
Vaccinationer
Barnsäkerhet
Habiliteringsverksamhet
Lagar och förordningar
Metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
Begreppsutveckling
Forskningsmetodik, forskningsetik och studiedesign
Undervisning
Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning (vfu) och studiebesök samt PM-handledning. 80 % av föreläsningarna är obligatoriska. Vid större mängd frånvaro ges ersättningsuppgift.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Folkhälsoarbete inom primärvård, 15 hp eller motsvarande.
Examination
PM (PM02), 1 hp, skriftlig och muntlig presentation av ett vetenskapligt pm inför självständigt arbete/examensarbete (Individuellt eller i par). Betyg Godkänd (G).
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA3), 11 hp, bedömd verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård med verksamhetsförlagt seminarium och skriftlig studieuppgift (9 hp), samt skriftlig uppgift inom skolhälsovård (2 hp). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM2), 1 hp, seminarium. Skriftlig och muntlig individuell granskning av begrepp inom vårdvetenskap. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 2 hp, skriftlig tentamen i grupp inom vardagspediatrik. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För PRA3 gäller begränsade examinationsmöjligheter. Ifråga om verksamhetsförlagd utbildning där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/ en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola, enligt rektorsbeslut 2012-08-31).
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För examinationerna PM och SEM ges högst G. För betyget G på hela kursen skall alla examinationerna vara genomförda med godkänt resultat.
För betyget VG på hela kursen skall examinationerna PRA och TEN vara bedömda med väl godkänt resultat.
Vid frånvaro från verksamhetsförlagd utbildning skall studenten genomföra denna vid lämpligt tillfälle under terminstid. Detta bestäms i samråd med kursansvarig lärare.