Kursplan - Sjukgymnastik: Metoder för undersökning - preklinisk kurs
Omfattning
15 hp
Kurskod
VSG030
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-06
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Physiology of sport and exercise
5. [rev.] ed. : Leeds : Human Kinetics, cop. 2012 - 621 s.
ISBN: 978-0-7360-9409-2 (hbk.) LIBRIS-ID: 12384482
Sjukgymnastik vid nedsatt lungfunktion
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-06874-9 LIBRIS-ID: 12309134
FYSS 2008 : fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
2. uppl. : Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2008 - 613 s.
ISBN: 9789172575431 LIBRIS-ID: 10734161
Grundläggande ortopedisk medicin. : Ländrygg, bäcken, höft
Sollentuna : Orion-Farmos läkemedel, 1992 - 186 s.
ISBN: 91-970727-7-X (inb.) LIBRIS-ID: 8224399
Grundläggande ortopedisk medicin : Axel, nacke, thorax
4., omarb. uppl. : Gävle : Shoedoc, 2009 - 328 s.
ISBN: 978-91-633-4462-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11599530
Musculoskeletal assessment - joint range of motion and manual muscle strength
Utgava 1, Lippincott Williams And Wilkin, 2012
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s.
ISBN: 978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID: 13615449
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Vad säger patientdatalagen om patientjournaler?
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 63 s.
ISBN: 978-91-7205-628-2 LIBRIS-ID: 11324967
Att förstå patienter med smärta
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 312 s.
ISBN: 9789144076171 LIBRIS-ID: 14083663
Motor control : translating research into clinical practice
4th ed., international ed. : Philadelphia, Pa : Lippincott Williams & Wilkins, 2010. - 641 S
ISBN: 1-4511-1710-8 (hbk.) LIBRIS-ID: 12507840
Rehabilitation research : principles and applications
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders, 2011 - vii, 503 s.
ISBN: 978-1-4377-0840-0 (pbk.) LIBRIS-ID: 12031692
Kompendier
Metoder för undersökning av rörelsefunktioner, 2008, version 3, kompendium
Mälardalens högskola,
Artiklar
Compendium of Physical Activities: an, volym 32
MEDICINE & SCIENCE IN SPORTS & EXERCISE, 2000
Referenselitteratur
Träning : i förebyggande, behandlande och rehabiliterande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2010 - 504 s.
ISBN: 978-91-44-05706-4 LIBRIS-ID: 12059616
Styrketräning : för idrott, motion och rehabilitering
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker, 2008 - 352 s.
ISBN: 978-91-85433-55-1 LIBRIS-ID: 11224970
Exercise physiology : nutrition, energy and human performance
7th ed., International ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins, 2010 [dvs 2009] - 1038 s.
ISBN: 978-1-60831-859-9 (hbk.) LIBRIS-ID: 11704664
Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness : an immunohistochemical and ultrastructural study
Umeå : Univ., 2003 - 39 s.
ISBN: 91-7305-503-4 LIBRIS-ID: 9063265
URL: Länk
Genusperspektiv på medicinen : två decenniers utveckling av medvetenheten om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik
2. uppl. : Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning, 2005 - 66 s.
ISBN: 91-85027-22-7 LIBRIS-ID: 9951871
Syfte
Kursen utgår från ett biopsykosocialt perspektiv på människan och syftar till att studenten ska skaffa sig beteendemedicinska kunskaper om och färdigheter i metoder för undersökning i sjukgymnastik. Syftet är också att studenten ska kunna dokumentera och kritiskt värdera mätmetoders lämplighet, tillförlitlighet och giltighet. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper inom träningsfysiologi samt om faktorer som påverkar fysisk aktivitet på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för olika typer av datainsamlingsmetoder av relevans för klinisk undersökning i sjukgymnastik så som fysiska mätningar, observation och självskattningsskalor
2 förklara olika aspekter av mätmetoders syfte, egenskaper, reliabilitet, validitet och känslighet samt värdera mätmetoders lämplighet och tillämpbarhet i undersöknings- och utvärderingssyfte
3 redogöra för och kritiskt värdera teoretiska förklaringar till specifika metoder för undersökning av rörelsefunktion, muskelfunktion, aerob kapacitet, funktioner i leder och skelett, andningsfunktion och psykisk funktion
4 instruera, dosera och praktiskt utföra metoder för undersökning utifrån dokumenterade principer av rörelsefunktion, muskelfunktion, aerob kapacitet, funktioner i leder och skelett, andningsfunktion och psykisk funktion
5 redogöra för hur aktuella mätmetoder klassificeras i relation till ICF
6 sammanställa insamlad data om fysiska och psykologiska variabler på individ- och gruppnivå
7 definiera och värdera tillämpningen av centrala begrepp inom träningsfysiologi av relevans för fysisk aktivitet/träning
8 bedöma en individs benägenhet till beteendeförändring gällande fysisk aktivitet utifrån inlärnings- och/eller hälsopsykologiska teorier/modeller
9 planera och tillämpa individuell anpassning, genomförande och utvärdering av fysisk träning utifrån inlärnings- och/eller hälsopsykologiska teorier/modeller
10 beskriva innehåll och funktion i en patientjournal
11 förklara hur sjukgymnastens dokumentation förhåller sig till WHO:s klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF), kliniska problemlösningsmodeller, samt aktuell lagstiftning och Socialstyrelsens riktlinjer
12 tillämpa de centrala begrepp i beteendemedicinska teorier och modeller som ingår i en funktionell beteendeanalys
13 redogöra för fenomenet akut och långvarig smärta ur ett biopsykosocialt perspektiv
Innehåll
Mätmetoders reliabilitet, validitet och känslighet för förändring
Datainsamlingsmetoder på kroppstruktur-, kroppsfunktions-, aktivitets-, delaktighetsnivå samt omgivnings- och personfaktorer
Beskrivning och analys av data; kvalitativa och kvantitativa metoder
Statistikprogram för deskriptiva dataanalyser såsom Excel och SPSS
Träningsfysiologi
Individuell anpassning, genomförande och utvärdering av fysisk träning för egen del och för en annan person
Metoder för undersökning, mätning och analys av aktivitets- och delaktighetsförmåga samt omgivningsfaktorer
Metoder för undersökning, mätning och analys av patients föreställningar rörande problem, mål och egen förmåga
Metoder för undersökning, mätning och analys av andning och lungfunktion, aerob kapacitet, psykiska funktioner, rörelsefunktioner, sinnesfunktioner och smärta, funktioner i leder och skelett, muskelfunktion, förflyttning, teoretiskt och praktiskt
Samtalsteknik vid intervju/anamnes så som Motiverande samtal och Validering
Kliniskt resonemang kring patientfall
Fenomenet smärta ur ett biopsykosocialt och beteendeperspektiv
Undervisning
Undervisningen bedrivs som individuellt arbete och arbete i grupp, praktiska övningar, fältstudier, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Sjukgymnastik: Profession och vetenskaplig metodik 10,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, avseende lärandemål 6 och 10-13. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktik (PRA1), 5 hp, praktisk individuell examination av undersökningsmoment. Avseende lärandemål 1-5 och 7. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 2,5 hp, avseende lärandemål 6 och 8-9. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 5 hp, skriftlig individuell tentamen avseende lärandemål 1-3, 7 och 13. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd