Kursplan - Matematik för lärare åk 7-9, (1-45 hp) Ingår i lärarlyftet II
Omfattning
45 hp
Kurskod
MAA902
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-03-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Algebra för alla
1. uppl. : Mölndal : Institutionen för ämnesdidaktik, Univ., 1997 - 164 s.
ISBN: 91-88450-08-2 LIBRIS-ID: 8381660
A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers
11:e upplagan. Boston : Pearson, 2012
Rika matematiska problem : inspiration till variation
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 236 s.
ISBN: 91-47-05150-7 LIBRIS-ID: 9837006
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Mathematics inside the black box - bedömning för lärande i matematikklassrummet
2. uppl. : Liber, 2014 - 44 s.
ISBN: 9789147114665 LIBRIS-ID: 16631739
32 rika problem i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 71, [1] s.
ISBN: 9789147019113 LIBRIS-ID: 10254860
URL: Omslagsbild
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 200 s.
ISBN: 9789144083698 LIBRIS-ID: 13893250
Kompendier
Dyskalkyli finns det?
Göteborgs Universitet,
URL: http://www.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Studiesituationen för elever med skärskilda matematiska förmågor
Linnaeus University Press, 2011
URL: Länk
Övriga artiklar samt material på Blackboard
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell
Mathematical Thinking and Learning, 2008, volym 10, 2008
-
Böcker
A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers
11., international ed. : Boston : Pearson Education, cop. 2013 - 994 s.
ISBN: 9780321781819 LIBRIS-ID: 12566866
Algebra för alla
1. uppl. : Mölndal : Institutionen för ämnesdidaktik, Univ., 1997 - 164 s.
ISBN: 91-88450-08-2 LIBRIS-ID: 8381660
Rika matematiska problem : inspiration till variation
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 236 s.
ISBN: 91-47-05150-7 LIBRIS-ID: 9837006
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet
[Ny utg.] : Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 41 s.
ISBN: 978-91-7656-676-3 LIBRIS-ID: 12296093
32 rika problem i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 71, [1] s.
ISBN: 9789147019113 LIBRIS-ID: 10254860
URL: Omslagsbild
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 200 s.
ISBN: 9789144083698 LIBRIS-ID: 13893250
Kompendier
Dyskalkyli finns det?
Göteborgs Universitet,
URL: http://www.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Studiesituationen för elever med skärskilda matematiska förmågor
Linnaeus University Press, 2011
URL: Länk
Artiklar
Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell
Mathematical Thinking and Learning, 2008, volym 10, 2008
Syfte
Kursens målgrupp är lärare som är i behov av komplettering för att uppnå behörighet att undervisa i matematik i årskurs 7-9. Kursen syftar både till att höja lärarnas egna matematiska ämneskunskaper och till att höja lärarnas matematikdidaktiska kunskaper. Kursen innehåller en matematikdidaktisk del (21 hp) och en matematisk del (24 hp).
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas det att deltagaren:
- kan organisera och planera matematikundervisning som främjar alla elevers lärande baserat på forskningsmässiga och erfarenhetsmässiga grunder
- har en medvetenhet om betydelsen av de matematiska förmågorna i Lgr11
- kan skapa goda möjligheter för sina elever att utveckla sina matematiska förmågor genom att använda varierade arbetsformer för det matematiska innehållet i Lgr11
- kan bedöma elevernas matematiska kunskaper, såväl formativt som summativt, i termer av både matematiska förmågor och centralt matematiskt innehåll
- kan planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning med utgångspunkt i elevernas skilda förkunskaper på ett sätt som ger alla elever möjlighet att utveckla sina matematiska förmågor
- behärskar att leda helklassdiskussioner som utgår från elevernas olika idéer och samtidigt fokuserar på centrala matematiska idéer och samband
- har mycket goda kunskaper i alla delar av kursens matematiska innehåll och kan visa och redogöra för sina kunskaper muntligt och skriftligt
- kan och vill vidareutveckla sina matematiska kunskaper enskilt och i en liten ämnesgrupp på den egna skolan
Innehåll
Kursens matematikdidaktiska del innehåller följande:
- matematiska förmågor utifrån Lgr11 och olika forskningsbaserade ramverk för matematiska kompetenser
- olika uttrycksformer samt olika strategier för problemlösning
- läromedelsgranskning och analys
- en forskningsbaserad modell för undervisning genom problemlösning med fokus på lärarens roll vid helklassdiskussioner som utgår från elevernas olika idéer och representationer och som samtidigt lyfter fram centrala matematiska idéer och samband
- summativ och formativ bedömning samt betygssättning i nya betygssystemet förankrat i lärarnas egen undervisningspraktik
- kartläggning av enskilda elevers kunskaper när det gäller olika matematiska områden och matematiska förmågor, med speciellt fokus på elever i behov av särskilt stöd, elever i behov av särskilda utmaningar och flerspråkiga elever.
- stadieplanering för matematiskt område utifrån matematiska förmågor och matematiska områden i Lgr11 med varierade arbetssätt och arbetsformer
- detaljerad planering, genomförande och genomförd bedömning i samband med en lektionssekvens för ett matematiskt område. Centralt är att skapa möjligheter för eleverna att utveckla sina matematiska förmågor genom varierade arbetssätt och arbetsformer,
- matematikundervisning genom problemlösning, lärarledda matematiska diskussioner i helklass vid problemlösning samt användning av interaktiva skrivtavlor vid begreppsliga diskussioner
- genusperspektiv på matematikundervisning
Kursens matematiska del innehåller följande (utifrån de matematiska områdena i Lgr11):
- talföljder och geometriska mönster
- från naturliga till komplexa tal: begrepp, räkneregler och beräkningar
- variabelbegrepp, algebraiska uttryck, formler och ekvationer
- heltalsaritmetik, delbarhet, klockaritmetik, kongruens
- geometri från intuitiv till deduktiv nivå, avbildningar och symmetrier
- kombinatoriska tankesätt och metoder
- sannolikhetsbegrepp, beräkningar och tillämpningar
- funktionsbegreppet med representationer, viktiga egenskaper, linjära transformationer och tillämpningar
- problemlösning på en för deltagarna utmanande nivå
Undervisning
Kursen ges, i huvudsak, som en distanskurs men också med ett mindre antal träffar på campus. För distansstudierna används ett webbaserat konferenssystem där följande aktiviteter äger rum:
• kursledning och lärare publicerar detaljerad studiehandledning, beskrivningar av samtliga examinationsmoment, videoinspelade lektioner/föreläsningar, föreläsningar med ljud, smartboardsekvenser med ljud, lösningar på uppgifter/problem, uppgifter/problem för deltagarna att lösa, inläsningsinstruktioner, förslag på extra material och källor
• alla deltagare publicerar inlägg i diskussionsforum, skickar frågor/svar med meddelandefunktionen, chattar med varandra och med lärare, deltagarna har gruppvisa egna diskussionsforum
• deltagare publicerar inspelningar (ibland bara ljud, ibland ljud och bild) som del av redovisningen på en del av examinationsmomenten.
Antalet campusträffar är olika under de tre terminerna. De tre respektive terminerna, om 15 högskolepoäng vardera, benämns nedan del A, del B respektive del C.
Del A genomförs nästan uteslutande med distansstudier. Strax efter mitten av terminen är det en heldags campusträff med laboration, lektion och diskussioner.
I del B genomförs tre och i del C genomförs fyra heldagar på campus. Vid campusträffarna ges föreläsningar och matematiska laborationer, deltagarna löser problem i grupper, redovisar för hela gruppen med en tillhörande helgruppsdiskussion. På några av träffarna redovisar deltagarna muntligt en del av examinationsmomenten. Dessutom ingår, i såväl del A, B som i del C, en fyratimmars salstentamen (ansökan kan göras för att genomföra tentamen på orter nära hemmet, se studiehandledningen för mer information).
Särskild behörighet
Lärarexamen. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2077:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Learning study inom Taluppfattning och tals användning (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Läromedelsgranskning, analys (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL3), Årskursplanering av ett område, 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Formativ och summativ bedömning, seminarium (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL4), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL5), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lektionsplanering, genomförande, bedömning (PRO2), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Kartläggning (PRO3), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Helklassdiskussion utifrån Stein. Et al (SEM2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Föreläsning/Artikelseminarium (SEM3), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL6), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN3), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd