Kursplan - Mål- och resultatstyrning
Omfattning
10 hp
Kurskod
PEA905
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Skolledaren i fokus : kunskap, värden och verktyg
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 275 s.
ISBN: 9789144060613 LIBRIS-ID: 12159359
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Stockholm : HLS förl., 2002 - [6], 295 s.
ISBN: 91-7656-501-7 349:00 LIBRIS-ID: 8393428
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 215 s.
ISBN: 9789147114184 LIBRIS-ID: 14223757
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11863162
Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 168 s.
URL: Länk
Utbildningsreformer och politisk styrning
Stockholm : HLS förl., 2000 - 220 s.
ISBN: 9176564878 ; 327:00 LIBRIS-ID: 8375730
Utvärderingsmonstret : kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 138 s.
ISBN: 978-91-44-04596-2 LIBRIS-ID: 10298822
URL: Omslagsbild
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 112 s.
ISBN: 9789147093762 LIBRIS-ID: 11446200
Med ansiktet vänt mot Europa : perspektiv på skolutveckling
Stockholm : Lärarförbundet, 2011 - 127 s.
URL: Fulltext
Webbadresser
Läroplaner för förskola, grundskola, gymnasium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: Länk
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Stockholm : HLS förl., 2002 - [6], 295 s.
ISBN: 91-7656-501-7 349:00 LIBRIS-ID: 8393428
Med ansiktet vänt mot Europa : perspektiv på skolutveckling
Stockholm : Lärarförbundet, 2011 - 127 s.
URL: Fulltext
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11863162
Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 168 s.
URL: Länk
Utvärderandets konst : att granska FoU-miljöer inom välfärd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 219 s.
ISBN: 978-91-44-07534-1 LIBRIS-ID: 12179933
Utbildningsreformer och politisk styrning
Stockholm : HLS förl., 2000 - 220 s.
ISBN: 9176564878 ; 327:00 LIBRIS-ID: 8375730
Skolledaren i fokus : kunskap, värden och verktyg
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 275 s.
ISBN: 9789144060613 LIBRIS-ID: 12159359
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 112 s.
ISBN: 9789147093762 LIBRIS-ID: 11446200
Stockholm: Fritzes, 2008, volym rapport 318 Tio år efter förskolereformen. Nationell utvärdering af förskolan
Skolverket, 2008
Läroplaner för förskola, grundskola, gymnasium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: Länk
Referenslitteratur
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11863162
Svensk forskning om bedömning : en kartläggning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2010 - 141 s.
ISBN: 978-91-7307-166-6 LIBRIS-ID: 11904142
URL: Fulltext
Med ansiktet vänt mot Europa : perspektiv på skolutveckling
Stockholm : Lärarförbundet, 2011 - 127 s.
URL: Fulltext
Att granska och förbättra kvalitet : om kvalitetsutveckling i skola, förskola, skolbarnsomsorg och vuxenutbildning - en översikt över aktuell forskning och utveckling samt dokumenterad erfarenhet
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, [2003] - 144 s.
ISBN: 91-85128-06-6 LIBRIS-ID: 9166558
URL: Länk
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer
Stockholm : Skolverket, 2009 - 264 s.
URL: Länk
Mellan leverans och utbildning : om lärande i en mål- och resultatstyrd skola
Göteborg : Daidalos, 2009 - 249 s.
ISBN: 978-91-7173-290-3 LIBRIS-ID: 11491978
Program evaluation : alternative approaches and practical guidelines
4th ed., International ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education, c2012 - xiv, 544 p.
ISBN: 978-0-205-02734-7 (pbk.) LIBRIS-ID: 12233693
Communication between principals and teachers in successful schools
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet, 2008 - 48 s.
ISBN: 978-91-7264-671-1 LIBRIS-ID: 11226350
URL: Länk
Skolledaren i fokus : kunskap, värden och verktyg
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 275 s.
ISBN: 9789144060613 LIBRIS-ID: 12159359
Syfte
Kursens syfte är att den studerande utvecklar sin kompetens att i en politiskt styrd skola leda det systematiska kvalitetsarbetet avseende såväl mål- och resultatstyrning som genomförande och utvärdering.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
- visa god kunskap om det statliga styrsystemets principer och samspel samt om förutsättningarna för arbetet i en politiskt styrd organisation
- visa fördjupade kunskaper om de nationella och lokala målen för skolans verksamhet
- visa fördjupade kunskaper om skolans roll i samhällsutvecklingen
- visa god förmåga att hantera olika verktyg och metoder för den egna skolans kvalitetsarbete och utvärdering
- visa god förmåga att utvärdera, tolka, analysera, dokumentera och kommunicera den egna skolans resultat utifrån vetenskapliga grunder
- visa god förmåga att leda och utveckla verksamheten mot högre måluppfyllelse och förbättrade elevresultat utifrån ett mångfaldsperspektiv
- visa ökade kunskaper om vedertagna metoder, tekniker och standarder för analyser av skolans resultat ur ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv
Innehåll
- Ledarskap i politiskt styrd verksamhet. Perspektiv på mål- och resultatstyrning
- Resultat och bedömning i förskole- och skolverksamhet. Konsekvenser för pedagogiskt ledarskap
- Modeller och system för utvärdering och kvalitetsbedömning
- Förskolans och skolans förbättringsarbete. Utvärdering av resultat och effekter
- Värdegrundsarbete i en likvärdig skola ur ett ledarperspektiv
Undervisning
Utbildningen är interaktiv och verksamhetsnära genom att deltagarna arbetar med den egna praktiken som utgångspunkt och tolkar och analyserar denna utifrån aktuella begreppsliga och teoretiska redskap. De studerandes egna litteraturstudier och seminariediskussioner tillsammans med föreläsarnas introduktioner ger teoretisk fördjupning för kursens olika teman. För att underlätta lärande och kommunikation delas kursgruppen i studiegrupper, med syftet att stimulera till reflektion, diskussioner, erfarenhetsutbyte och bearbetning av kurslitteraturen.
Särskild behörighet
Antagen till rektorsprogrammet.
Examination
Portfoliodokumentation (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projektarbete (PRO1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd