Kursplan - Vårdande ur kulturella perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE078
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-03-04
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteraturlistan fastställs utifrån deltagarnas specifikationer och i samråd med föreläsarna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper och färdigheter om social välfärd och omsorg ur ett kulturellt perspektiv för att öka kulturell medvetenhet och självkännedom. Vidare är syftet att studenten ska förbättra kompetensen att beskriva kulturspecifika tillstånd och analysera levnadsförhållandena för personer i olika kulturella miljöer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera över och diskutera begreppen människan, autonomi, integritet, värdighet, hälsa, lidande och vårdande ur ett kulturellt perspektiv med fokus på sociala situationer för individer
2 beskriva interkulturell kompetens i interkulturell kommunikation
3 beskriva och analysera organisationer och de yrkesverksammas roller i möten med personer från olika kulturer
4 beskriva vårdande miljöer i relevanta kulturer med medvetenhet om kulturspecifika villkor
5 redogöra för etiska teorier inom vård området
Innehåll
Modeller för sociala välfärdssystem
System och organisationer för vård och socialt arbete inom äldreomsorgen
Professionella roller i det sociala välfärdssystemet med fokus på arbete med äldre
Teori och praktik inom distriktssjukvård och socialt arbete ur ett kulturellt perspektiv
Fältstudie i socialt arbete och särskilt äldreboenden
Etiska teorier inom omvårdnad
Individuell autonomi, integritet och värdighet i den aktuella kulturen
Hälsa, lidande och vårdnad i den aktuella kulturen
Yttre och inre vårdmiljö i den aktuella kulturen
Exempel på kulturspecifika förhållanden
Aktuell vårdvetenskaplig forskning inom området
Undervisning
Undervisning genomförs i form av föreläsningar, seminarier, individuella studier och grupparbeten och fältstudie i rådande yrkesutövning.
Särskild behörighet
Samtliga högskolepoäng från de två första åren inom DDBNP vid Rangsit Universitet och Engelska A eller motsvarande.
Examination
Närvaro (NÄR1), 0,5 hp, obligatorisk närvaro vid minst 80 % av kursens föreläsningstillfällen. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, skriftlig och muntlig presentation av individuell uppgift, avseende lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2),1 hp, muntlig presentation av gruppuppgift, avseende lärandemål 3. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 1 hp, muntlig presentation av gruppuppgift, avseende lärandemål 4. Betyg Godkänd (G).
PM (PM01), 3,5 hp, skriftlig PM/beskrivning av projektplan med ett uppföljande seminarium, avseende samtliga lärandemål 1-5. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PM01. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd