Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 UVK - ämneslärare gy KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU128
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola
Utbildningsdepartementet, 2011
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa den egna förståelsen för verksamheten i skolan och praktisera ett förhållningsätt till lärande som synliggör både metod och innehåll.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för skolan ger uttryck för
- visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som läraryrket kräver.
- utifrån kurserna i utbildningsvetenskaplig kärna och identifierade faktorer i verksamheten genomföra pedagogisk verksamhet i syfte att utveckla lärandemiljön i sin undervisning utifrån medvetna didaktiska överväganden
- på ett medvetet sätt leda, utvärdera och samtala om pedagogisk verksamhet i syfte att utveckla ett gott lärande för en hållbar utveckling i skolan
- omsätta IT i verksamheten ur ett etiskt-socialt perspektiv
- dokumentera erfarenheterna av lärarrollen, reflektera och analysera för att definiera sin praktiska yrkesteori utifrån ett utbildningsvetenskapligt perspektiv
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för gymnasieskolan
- Påverkansfaktorer i gymnasieskolan
- Kommunikativa kompetenser
- IT ur ett etiskt – socialt verktyg perspektiv
- Lärande för hållbar utveckling
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Undervisning
Auskultera och observera under aktiv handledning, utifrån ämneskurser inom ämnesdidaktik
Självständigt planera och organisera och utvärdera pedagogiska aktiviteter under aktiv handledning av fältskolans lärarutbildare
VFU-besök med handledning görs av högskolans lärare
Särskild behörighet
Godkänd genomförd VFU 1 och 2.
Examination
Skriftlig inlämning (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Examinationsseminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen.
Besök med handledning görs av kurslärare med beprövad erfarenhet. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges ett nytt prövningstillfälle.
Student som anses vara uppenbart olämplig för utbildningen kan underkännas innan VFU-momentet är avklarat.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.