Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 2 Ämne - ämneslärare Gy KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU134
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
Handbok för VFU
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Studentbok för VFU
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån sina ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper ska planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i skolan och utveckla ett reflekterat förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- granska, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för gymnasiet ger uttryck för
- granska, problematisera och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa på strategier för egen utveckling
- utifrån de ämnesteoretiska kurserna identifiera och välja innehåll för verksamheten i syfte att främja skolans undervisning
- utifrån elevers olika erfarenhet, behov och förutsättningar planera och leda undervisning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt visa kännedom om IT som didaktiskt verktyg
- organisera och samverka i olika arbetsgrupper med varierade arbetsformer och arbetssätt i syfte att medverka i skolans utveckling
- dokumentera, diskutera och problematisera sina erfarenheter utifrån ämnesdidaktiskt perspektiv
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för gymnasiet
- Påverkansfaktorer i gymnasieskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Kurs-och ämnesplaner
- IT som pedagogiskt verktyg
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Undervisning
Auskultera och observera under aktiv handledning, utifrån ämneskurser inom ämnesdidaktik
Självständigt planera och organisera och utvärdera pedagogiska aktiviteter under aktiv handledning av fältskolans lärarutbildare
VFU-besök med handledning görs av högskolans lärare
Särskild behörighet
Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 hp.
Examination
Skriftlig inlämning (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Examinationsseminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Närvaro, minst 35 timmar per vecka, fordras under den verksamhetsförlagda utbildningen.
Lärandemålen för VFU ska uppfyllas. Dokumentation ska ske i Studentbok för VFU som också är underlag för examination. Endast ett nytt prövningstillfälle ges. Student som anses vara uppenbart olämplig för utbildningen kan underkännas innan VFU-momentet är avklarat.
För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.