Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare gy, (31-90 hp) Ingår i Lärarlyftet
Omfattning
60 hp
Kurskod
SSA901
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade ämneskunskaper för undervisning i svenska som andraspråk samt att göra den studerande förtrogen med ett vetenskapligt förhållningssätt i utarbetandet av en uppsats.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
- redogöra för och diskutera två- och flerspråkighet utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- utföra grundläggande analys av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och bedöma den språkliga nivån och utvecklingen
- ge exempel på hur skönlitteratur kan användas i andraspråksundervisning i olika syften och sammanhang
- beskriva, diskutera och kritiskt granska studier inom andraspråksforskningen ur ett forskningsmetodologiskt perspektiv
- diskutera vilken betydelse forskningsresultaten har för andraspråksundervisningen
- självständigt genomföra en vetenskaplig undersökning och skriva ett längre vetenskapligt arbete
Innehåll
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
- Språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- Läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
- Sveriges språkliga mångfald, framväxten av nya sätt att tala svenska bland unga i det flerspråkiga Sverige, språkliga praktiker och identitetskonstruktioner, attityder till språk och språkanvändning, språkpolitik och språkplanering, modersmålets roll i undervisningen.
- Performansanalys av andraspråkselevers skriftliga produktion. Inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
- Orientering om litteratur i ett andraspråksperspektiv
- Analys av samtida och äldre litteratur från olika kulturer
- Diskussion om hur litteraturen kan tillämpas praktiskt i andraspråksundervisning
- Teorier och metoder inom andraspråksforskningen
- Centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
- Analys och kritisk granskning av artiklar inom andraspråksforskningen
- Andraspråksforskning ur ett historiskt perspektiv
- Forskningens relevans för skolans praktik
- Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
- Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
- Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
- Utarbetande av en vetenskaplig uppsats med utgångspunkt i kunskapsområdet svenska som andraspråk
Undervisning
Kursen genomförs som en distansbaserad utbildning.
Särskild behörighet
Lärarexamen och förkunskaper motsvarande 22,5 högskolepoäng inom ämnet svenska som andraspråk. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Att lära på sitt andraspråk (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Analys och bedömning av språkutveckling (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Sociolingvistik och flerspråkighet (INL3), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur och flerspråkighet (INL4), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Teori och metod i andraspråksforskning (INL5), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Forskning om undervisning, lärande och bedömning (INL6), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG minst 37,5 hp
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd