Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare åk 7-9 (1-45 hp) Ingår i Lärarlyftet
Omfattning
45 hp
Kurskod
SSA900
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i svenska som andraspråk.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för svenskans grammatiska och fonologiska struktur i ett tvärspråkligt perspektiv
- diskutera det mångkulturella samhället med fokus på skolan
- redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första- och andraspråksperspektiv
- beskriva och analysera inlärares talproduktion
- utföra grundläggande analys av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och bedöma den språkliga nivån och utvecklingen
- ge exempel på hur skönlitteratur kan användas i andraspråksundervisning i olika syften och sammanhang
Innehåll
- Det mångkulturella samhället och kulturmötesfrågor
- Kultur, etnicitet och identitet
- Invandringen i Sverige i ett historiskt perspektiv med särskild betoning på efterkrigstiden
- Orsaker till migration
- Medias opinionsbildande roll i frågor som rör invandring och kulturmöten
- Orientering om svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv
- Analys av andraspråkstexter
- Första- och andraspråksinlärning
- Centrala teorier om språkinlärning
- Tvåspråkig utveckling hos barn
- Inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid språkinlärning
- Individuella och sociala faktorers inverkan på språkinlärning
- Tvåspråkig utbildning
- Grundläggande fonetisk terminologi
- Svensk fonologi och ortografi i tvärspråkligt perspektiv
- Övningar i att analysera och beskriva talad svenska
- IPA-alfabetet
- Performansanalys av andraspråkselevers skriftliga produktion
- Inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
- Orientering om litteratur i ett andraspråksperspektiv
- Analys av samtida och äldre litteratur från olika kulturer
- Diskussion om hur litteraturen kan tillämpas praktiskt i andraspråksundervisning
Undervisning
Kursen genomförs som en distansbaserad utbildning.
Särskild behörighet
Lärarexamen. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Invandring och kulturmöten (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Grammatik i ett tvärspråkligt perspektiv (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Andraspråksinlärning (INL3), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fonetik i ett andraspråksperspektiv (INL4), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Analys och bedömning av språkutveckling (INL5), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Litteratur och flerspråkighet (INL6), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på minst 30 hp
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd