Kursplan - Matematik för lärare åk 7-9, (31-45 hp) Ingår i lärarlyftet II
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA900
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-03-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A problem solving approach to mathematics for elementary school teachers
11., international ed. : Boston : Pearson Education, cop. 2013 - 994 s.
ISBN: 9780321781819 LIBRIS-ID: 12566866
Algebra för alla
1. uppl. : Mölndal : Institutionen för ämnesdidaktik, Univ., 1997 - 164 s.
ISBN: 91-88450-08-2 LIBRIS-ID: 8381660
Rika matematiska problem : inspiration till variation
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 236 s.
ISBN: 91-47-05150-7 LIBRIS-ID: 9837006
32 rika problem i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 71, [1] s.
ISBN: 9789147019113 LIBRIS-ID: 10254860
URL: Omslagsbild
Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet
[Ny utg.] : Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 41 s.
ISBN: 978-91-7656-676-3 LIBRIS-ID: 12296093
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Kompendier
Bedömning av kunskap för lärande och undervisning.Forskning om undervisning och lärande 3.
Stockholm:Lärarförbundet,
Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter
Skolverket, 2011
Dyskalkyli finns det?
Göteborgs Universitet,
URL: http://www.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor.
Uppsala universitet,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:414912/FULLTEXT01
Artiklar
Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Webbadresser
www.matematiktavling.org
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som utdelas under kursens gång.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter inom matematik och matematikdidaktik för undervisning i matematik i grundskolans årskurser 7-9.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för och visa goda kunskaper i alla delar av kursens matematiska innehåll
- vidareutveckla sina matematiska och matematikdidaktiska kunskaper och färdigheter enskilt och kollegialt på den egna skolan
- organisera, planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning som främjar alla elevers lärande baserat på forskningsmässiga och erfarenhetsmässiga grunder
- ge goda möjligheter för sina elever att utveckla sina matematiska förmågor
- bedöma elevernas matematiska kunskaper, såväl formativt som summativt
- leda helklassdiskussioner på ett medvetet sätt
Innehåll
Kursens matematikdidaktiska del (9 hp) innehåller följande:
- Matematiska förmågor utifrån Lgr11 och olika forskningsbaserade ramverk för matematiska kompetenser
- Olika uttrycksformer samt olika strategier för problemlösning
- En forskningsbaserad modell för undervisning genom problemlösning med fokus på lärarens roll vid helklassdiskussioner som utgår från elevernas olika idéer och representationer och som samtidigt lyfter fram centrala matematiska idéer och samband
- Summativ och formativ bedömning samt betygssättning i nya betygssystemet förankrat i lärarnas egen undervisningspraktik
- Kartläggning av enskilda elevers kunskaper när det gäller olika matematiska områden och matematiska förmågor, med speciellt fokus på elever i behov av särskilt stöd och elever i behov av särskilda utmaningar
- Helårsplanering för en årskurs utifrån matematiska förmågor och matematiska områden i Lgr11 med varierade arbetssätt och arbetsformer
- Detaljerad planering, genomförande och utvärdering av en lektionssekvens för ett matematiskt område
- Användning av interaktiva skrivtavlor vid begreppsliga diskussioner och matematikundervisning genom problemlösning
- Genusperspektiv på matematikundervisning
Kursens matematiska del (6 hp) innehåller följande:
- Heltalsaritmetik, delbarhet, klockaritmetik, kongruens
- Från naturliga till komplexa tal: begrepp, räkneregler och beräkningar
- Variabelbegrepp, algebraiska uttryck, formler och ekvationer
- Geometri från intuitiv till deduktiv nivå, avbildningar och symmetrier
- Kombinatoriska tankesätt och metoder
- Sannolikhetsbegrepp, beräkningar och tillämpningar
- Funktionsbegreppet med representationer, viktiga egenskaper, linjära transformationer och tillämpningar
- Problemlösning på en för deltagarna utmanande nivå
Undervisning
Kursen ges som en kombination av distans- och campuskurs med 5 campusträffar (heldagar) ca en gång per månad.
Särskild behörighet
Lärarexamen och förkunskaper motsvarande 30 högskolepoäng inom ämnet matematik. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Inlämningsuppgifter. Muntliga och skriftliga redovisningar av planering, genomförande samt formativ och summativ bedömning av elevers kunskaper (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgifter. Muntliga och skriftliga redovisningar av lösningar till matematiska problem (INL2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgifter. Muntliga och skriftliga redovisningar av kartläggningar av elevers kunskaper (INL3), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium om en modell för undervisning genom problemlösning med fokus på lärarens roll vid helklassdiskussioner (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium kring forskningsartiklar (SEM2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Skriftlig individuell tentamen inom kursens matematiska områden (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd