Kursplan - Digital kompetens i lärande och undervisning
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA903
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Puentedura: Lär djupare med datorns hjälp inte snabbare
Pedagog Malmö, 2011
URL: http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/artiklar/puentedura-malmo/
Pedagogisk digital kompetens för nätbaserat lärande inom högskolan. I Utbildning & Lärande -Tema: Att bilda lärare i digital kompetens, 5, nr 1
Skövde:Högskolan i Skövde, Avdelningen barns, ungas och vuxnas lärande, 2011
URL: http://www.his.se/PageFiles/35592/UtbLar5nr1_2011_PedagogiskDigitalKompeten
"Hallå! Jag känner mig ensam här!" : en studie om studieovana studenters interaktion på ett webbaserat diskussionsforum
Västerås : School of Sustainable Development and Technology, Mälardalen University [Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, Mälardalens högskola], 2009 - 114, [42] s.
ISBN: 978-91-86135-44-7 LIBRIS-ID: 11645215
URL: Länk
What does it mean to be literate in the age of Google?
Public lectures series, Princeton university, 2012
URL: http://www.princeton.edu/WebMedia/flash/lectures/20120228_publect_russell.shtml
Syfte
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas digitala kompetens och förmåga att kritiskt reflektera kring konsekvenser av tillgången till informations- och kommunikationsteknik för pedagogisk verksamhet
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- vara orienterad om olika sociala mediers roll för undervisning
- kunna integrera och använda digitala verktyg i sin egen verksamhet
- kritiskt reflektera kring konsekvenser av användandet av digitala verktyg och sociala medier för pedagogisk praktik
Innehåll
- IKT som verktyg i undervisningen
- Sociala medier
- Pedagogisk digital kompetens och dess betydelse
Undervisning
Deltagande i seminarier och workshops på campus samt i virtuella miljöer.
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
Deltagande i fyra workshops (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarier (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen är en fristående kurs som ges inom ramen för Pedagogik, IKT och Lärande. För deltagarna krävs ett godkännande från avdelningschefen. Det är obligatorisk närvaro i samtliga seminarier, då dessa är examinerande.