Kursplan - Att handleda och examinera uppsatser och examensarbeten på grund- och avancerad nivå
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA902
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer
Stockholm : Almqvist & Wiksell International, 2004 - 320 s.
ISBN: 91-22-02096-9 LIBRIS-ID: 9662557
URL: Länk
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Handledarens val. I: Kroksmark, T. & Åberg, K. (red.) Handledning i pedagogiskt arbete
Lund: Studentlitteratur, 2007
They say / I say : the moves that matter in academic writing
2nd ed. : New York : W.W. Norton & Co., 2010. - xxvi, 245 p.
ISBN: 978-0-393-93361-1 LIBRIS-ID: 12504127
Uppsatshandledning och skrivutveckling i högre utbildning : om det självständiga arbetet och skrivande i alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 186 s.
ISBN: 978-91-47-09972-6 LIBRIS-ID: 12766006
Responding to Student Writers
ISBN 978-1457619342,
Artiklar
Academic Achievement. The role of praise in motivating students. I: Active learning in higher education
The Higher Education Academy and SAGE Publications. London, 2005
Webbadresser
Online Writing lab: APA style
Purdue university,
Online writing lab: MLA style
Purdue university,
Referenslitteratur
A pocket style manual
6th ed. : Boston : Bedford/St. Martin's, c2013. - vi, 258 p.
ISBN: 9780312568498 (spiral-bound) LIBRIS-ID: 14742035
Supervising the doctorate : a guide to success
2. ed. : Maidenhead : Open University Press, 2004 - x, 220 s.
ISBN: 0-335-21263-8 (pbk) LIBRIS-ID: 9531557
MLA handbook for writers of research papers
7. ed. : New York : Modern Language Association of America, 2009 - xxi, 292 p.
ISBN: 9781603290241 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID: 11419269
Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2005 - [2], 413 s.
ISBN: 91-7227-381-X (inb.) LIBRIS-ID: 9711720
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
7., revid. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 272 s. : b ill.
ISBN: 9789140687487 LIBRIS-ID: 16210791
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2006 - xli, [1], 1130 s.
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10001497
URL: Länk
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
-
Böcker
Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer
Stockholm : Almqvist & Wiksell International, 2004 - 320 s.
ISBN: 91-22-02096-9 LIBRIS-ID: 9662557
URL: Länk
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Handledarens val. I: Kroksmark, T. & Åberg, K. (red.) Handledning i pedagogiskt arbete
Lund: Studentlitteratur, 2007
Academic Achievement. The role of praise in motivating students. I: Active learning in higher education
The Higher Education Academy and SAGE Publications. London, 2005
Uppsatshandledning och skrivutveckling i högre utbildning : om det självständiga arbetet och skrivande i alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 186 s.
ISBN: 978-91-47-09972-6 LIBRIS-ID: 12766006
Referenslitteratur
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 268 s.
ISBN: 91-40-66825-8 LIBRIS-ID: 11877762
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2006 - xli, [1], 1130 s.
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10001497
URL: Länk
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2005 - [2], 413 s.
ISBN: 91-7227-381-X (inb.) LIBRIS-ID: 9711720
Syfte
Kursen syftar till att de studerande utvecklar kunskap om handledningsprocesser och förmåga att handleda och examinera uppsatser och examensarbeten.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redovisa teoretiska och metodiska perspektiv på handledningsprocessen
- visa förmåga att ge utvecklande respons och formativ bedömning
- behärska olika strategier för att stödja utvecklingen av akademiskt skrivande inom det egna ämnet
Innehåll
- Teoretiska och metodiska perspektiv
- Strategier för att utveckla det akademiska skrivandet
- Utvecklande respons och formativ bedömning
- Handledarrollen - relationen till studenten
- Forskningsetik
Undervisning
Workshops och seminarier.
Särskild behörighet
Anställning vid Mälardalens högskola. Lärare med intyg från närmaste chef ges förtur.
Examination
Projekt (PRO1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.